Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Door Freubeltje
Zelf bakken wij al jaren onze broden met meel uit de plaatselijke supermarkt. Dit omdat de prijzen lager liggen dan bij de molen. Veel van jullie bakken met meel van de molen. Is er dan echt zo'n groot verschil wat betreft de bakkwaliteit en/of smaak? Wij zijn erg tevreden over de kwaliteit van de meelsoorten die we nu gebruiken.

Gist halen we bij Welkoop (zo'n blauw pond pak), het laatste hebben we trouwens bij een soort toko gekocht in Arnhem voor slechts 3,50.
Meel uit de supermarkt is nogal verschillend van kwaliteit. Vaak heeft het weinig eiwit, dat bakt echt minder goed voor brood. Maar als je tevreden bent zou ik niet veranderen. Of je doet eens een keer een vergelijkend testje. Heb ik zelf al meerder keren gedaan, en de weekendbakery bijvoorbeeld ook , en die zien net als ik grote verschillen in resultaat.
https://www.weekendbakery.com/posts/a-f ... nt-part-1/

Wil
Door Flourpower
Gooi het eens over de andere boeg: kijk niet alleen naar de prijs, maar steun ook eens de lokale middenstander/ KMO.
Supermarktbloem is van grote, veelal zelfs buitenlandse, bloemfabrieken..
Lage prijzen komen vaak ergens 'vandaan' en dat is de meeste gevallen het lagere loon van iemand. ;-)
Door papagena
Tja, veel hangt ook af van de portemonnee he. Als daar weinig in zit, komt er niet veel van het sponsoren van de lokale middenstand.
Ik kom nog wel eens in Duitsland en haal dan de rekken leeg bij Kaufland. Prima biomeel voor een fractie van de Nederlandse prijs.

Verder wil ik nog wel eens op zoek gaan naar het goedkoopste biomeel. Wanneer je de verzendkosten meerekent, blijkt het allemaal qua prijs weinig te verschillen. Dus.... heb ik zin om naar de molen te gaan dan doe ik dat. Maar... het meel van onze molen heeft weinig gluten en bakt niet lekker. Dan moet ik er dus nog gluten bij halen. En dan ben ik toch weer duur uit. Soms rij ik uit bozigheid naar Duitsland en dan ben ik toch weer duur uit :rofl:
De Ekonoom bezorgt gratis. Prima meel.
Zuidmolen .... is qua prijsstelling hetzelfde. Je moet namelijk verzendkosten betalen.
Dito voor Pitpit. Boven 35€ gratis verzending. Het mooie van PitPit vind ik de verpakking is emmertjes van 2,5 kilo. Ik kweek daar weer zwammen in.
Kortom: het leven is ingewikkeld.
Volkorenbrood mislukt

Dank Levine. Ik ga het morgen proberen met minder […]

Smaak en Geur...

Welkom op het forum :G. Deze rubriek is alleen o[…]

Brood droog

Je zegt tupperware doosje doet je ook nog keukenpa[…]

Even voorstellen

Ook welkom Migje. Je had jezelf best in een eigen […]