malen rogge

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobO

malen rogge

Bericht door RobO »

beste mensen
ik heb dit jaar een minimini veldje rogge laten rijpen op de moestuin en nu 2,5 kg schone roggekorrels
daar zou ik een broodje van willen maken en mijn vraag is hoe ik de korrels moet bewerken vóór het bakken

in de recepten spreekt men van gebroken rogge: is dat zelf te maken?

of van roggemeel: is dat misschien zelf te maken zonder nogal dure molentjes?

kan een roggebroodje ook van hele korrels gemaakt?

dank alvast
RobO
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: malen rogge

Bericht door TigerManZ »

Tsja..... dat wordt ouderwets handwerk en uithoudingsvermogen tonen met een vijzel....
Of je moet een hobbybrouwer of kleine brouwerij in de buurt hebben. Die schroten hun gerst voor het brouwproces.
Schroten is kneuzen en als de schrootmolen instelbaar is dan kun je er ook wel een grove meel van maken.

Je kunt volgens mij wel hele graankorrels toevoegen aan meel. Of het prettig eet met de grove graankorrels????
Bierbostel toevoegen in brood kan ook.

Wanneer je hele korrels gebruikt kan het vocht (bijna) geen smaakstoffen, zetmeel of suikers uit de graankorrels opnemen.
Of het dan echt veel aan de smaak toevoegt vraag ik me dus af...

M.a.w. mijn advies is malen.
Ben ook wel benieuwd hoe de anderen hier over denken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
RobO

Re: malen rogge

Bericht door RobO »

TigerManZ schreef:Tsja..... dat wordt ouderwets handwerk en uithoudingsvermogen tonen met een vijzel....
Of je moet een hobbybrouwer of kleine brouwerij in de buurt hebben. Die schroten hun gerst voor het brouwproces.
Schroten is kneuzen en als de schrootmolen instelbaar is dan kun je er ook wel een grove meel van maken.
dank je wel, malen dus, de vijzel heb ik al geprobeerd, 10 g per minuut... ;K
weet je misschien of je dat schroten ook kunt doen in een keukenmachine met messen of in een oude koffiemolen?
Weet je misschien ook hoe grof/fijn dat moet worden? (dan kan ik eens kijken wat onze Braun er van maakt)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: malen rogge

Bericht door Ballie »

Gewoon proberen met een handje rogge. Dan merk je vanzelf of het een acceptabel resultaat oplevert of niet.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: malen rogge

Bericht door TigerManZ »

RobO schreef:
TigerManZ schreef:Tsja..... dat wordt ouderwets handwerk en uithoudingsvermogen tonen met een vijzel....
Of je moet een hobbybrouwer of kleine brouwerij in de buurt hebben. Die schroten hun gerst voor het brouwproces.
Schroten is kneuzen en als de schrootmolen instelbaar is dan kun je er ook wel een grove meel van maken.
dank je wel, malen dus, de vijzel heb ik al geprobeerd, 10 g per minuut... ;K
weet je misschien of je dat schroten ook kunt doen in een keukenmachine met messen of in een oude koffiemolen?
Weet je misschien ook hoe grof/fijn dat moet worden? (dan kan ik eens kijken wat onze Braun er van maakt)
Tsja.... dat schreef ik al... ouderwets handwerk en uithoudingsvermogen met de vijzel... Nee, dat schiet niet op.

Met een keukenmachine of koffiemolen zou je het kunnen proberen. Maar dan sla je de korrels alleen kapot. Ik vraag me af of je dan echt meel krijgt.
Bij een schrootmolen kneus je ze echt en heb je meel met vliesjes als eindproduct. Dat zou je uit kunnen zeven. Als je in de buurt woont kun je wel langs komen, dan zorg ik voor een schrootmolen en schroten we de rogge hier. Dit zal ook niet zo fijn zijn als echte bloem maar mijn ervring is dat er redelijk wat meel bij kan zitten.

Hoe grof of fijn...???
Meel is natuurlijk heel fijn van structuur, de schilletjes van de korrels zorgen voor de vliesjes in meel. Zeef je die er uit dan heb je bloem. Vergelijk het daarmee na het malen. Lukt het niet met de keukenmachine met messen dan moet je wat anders verzinnen.

Suc6.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
RobO

Re: malen rogge

Bericht door RobO »

dank voor je aanbod
ik was vandaag op een groene beurs en de molenaar van de Zandhaas bood aan te malen met een kleien molen
ga ik maar doen dan, kan ik de fijnheid nog aanpassen
ik gooi ook wel een handje in de keukenmasjien dan ka ik het vergelijken met het echte spul
dank voor de tips nogmaals
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: malen rogge

Bericht door TigerManZ »

Hoi Rob,

Als molen de Zandhaas in jouw omgeving is dan woon ik nog een aardig eindje van je vandaan.
Mooi dat je het bij de molen kunt laten malen :2th:
Suc6!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: malen rogge

Bericht door papagena »

Tja, je kunt die korrels toch ook 24 uur laten weken en dan door je deeg gooien? Dan ben je ervan verzekerd dat je je gebit niet kapot bijt op de korrels.
En..... last but not least, als je helemaal alles uit de voedzame kan wilt halen, laat de korrels 2 dagen staan in water en drink de ontzettend gezonde drank die ze rejuvelac noemen.
Als dat geen fijne inspiratie is weet ik het ook niet meer.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
RobO

Re: malen rogge

Bericht door RobO »

papagena schreef:Tja, je kunt die korrels toch ook 24 uur laten weken en dan door je deeg gooien? Dan ben je ervan verzekerd dat je je gebit niet kapot bijt op de korrels.
En..... last but not least, als je helemaal alles uit de voedzame kan wilt halen, laat de korrels 2 dagen staan in water en drink de ontzettend gezonde drank die ze rejuvelac noemen.
Als dat geen fijne inspiratie is weet ik het ook niet meer.
malen is gelukt, Joris van 9 jaar stond als een echte molenaar aan de masjien, heb nu 1,5 schrot voor een donker roggebroodje en 0,5 kg ondermeel voor een tarwe-roggebroodje
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: malen rogge

Bericht door TigerManZ »

Leuk!
Maar dat je zo'n manneke het zware werk laat doen... foei toch ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie