Vitamine C (ascorbinezuur)

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pantasia

Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Pantasia »

Ik lees veel dat mensen Vitamine C pilletjes fijnstampen om het brood wat langer houdbaar te maken.
Voor wie geïnteresseerd is, er bestaat ook ascorbinezuur in poeder form. Is misschien wat makkelijker dan pilletjes stampen (hoewel dat ook vast snel zal gaan in een vijzel).
Is bijvoorbeeld hier te krijgen: http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/v ... -c-poeder/
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Itslein »

Goede tip van je :) Zelf gebruik ik het nooit eigenlijk, maar veel mensen zweren erbij.
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Ballie »

Och, zo'n pilletje druk je makkelijk tot poeder onder een lepel. Bovendien heb ik, toen ik begon met bakken, een half potje pillen tot poeder vermalen in een koffiemolen. Dat heb ik nog steeds staan, want ik gebruik het nooit meer.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Pantasia

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Pantasia »

Dat snap ik maar niet iedereen slikt die pillen. En als je erg vaak of veel broden bakt is het misschien makkelijker en wellicht iets goedkoper om een pot poeder te hebben staan.
Als je al Vit C pillen hebt liggen zou ik die ook gebruiken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Ballie »

Ik denk dat de pilletjes makkelijker beschikbaar zijn dan een poeder dat je via een webshop moet bestellen. Die pilletjes zijn gewoon bij Apotheek of drogist te koop en dus binnen afzienbare tijd in huis te halen. Bij een webshop gaan hier meestal wel een paar werkdagen overheen. Bijv. op vrijdag bestellen betekend meestal pas op dinsdag in huis. Op vrijdag nog even naar de drogist betekent: Dezelfde dag nog in huis. Tenzij ze zijn uitverkocht. Maar dan gaan we gewoon naar de volgende drogist :mrgreen:

Bijkomend voordeel van een pilletje is dat je precies weet hoeveel ascorbinezuur je hebt. Met een poedertje blijft het een gok. Ik heb overigens geen idee wat het met het deeg doet wanneer je teveel gebruikt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Pantasia

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Pantasia »

Ballie schreef: Ik heb overigens geen idee wat het met het deeg doet wanneer je teveel gebruikt.
Dan wordt je heel gezond! :G :2th:


Bij een normaal gevarieerd dieet plas je het meeste of alles van 1 vitamine pil al uit :rofl2:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Ballie »

Dat je het weer uit plast, dat weet ik. Het gaat er mij om wat het met de eigenschappen van het deeg (en uiteindelijk het brood) doet.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Bakmiep »

Ballie schreef:
Bijkomend voordeel van een pilletje is dat je precies weet hoeveel ascorbinezuur je hebt. Met een poedertje blijft het een gok. Ik heb overigens geen idee wat het met het deeg doet wanneer je teveel gebruikt.
Die snap ik niet. De poedervorm is juist puur alleen ascorbinezuur en daarbij zitten geen andere stoffen zoals je die vaak wel in pilletjes zie. Als je de poeder weeg weet je precies hoeveel je heb.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Ballie »

Van een pilletje is precies bekend hoeveel (milligram) ascorbinezuur erin zit. Voor die lage hoeveelheden heb je wéér een aparte weegschaal nodig. 2 Pilletjes is dan een stuk eenvoudiger. En die stoffen die er nog bij zitten zijn voornamelijk vulmiddelen en kunnen totaal geen kwaad.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Pantasia

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Pantasia »

http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... =665#p6847

Sommige mensen zullen misschien nog een weegschaal nodig hebben. Anderen hebben die al om nauwkeurig gist te kunnen meten (bijvoorbeeld tot 0,1gr). Komt wel krap aan dan.
Pilletjes zijn wellicht voor de meeste mensen handiger.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Bakmiep »

Ik weet niet uit hoeveel milligram een tabletje bestaat. Hoeveel je nodig heb is afhankelijk van je deeg. Kan het dan niet voorkomen dat je minder dan een tabletje moet gebruiken?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Ballie »

Met de hoeveelheden in zo'n pilletje kun je gerust hele pilletjes gebruiken. Maar het gaat dan (uit mijn hoofd) om 10 mg per pilletje en ik dacht dat er op 500 gram meel max. 2 pilletjes nodig waren. Dan heb je het over 20 mg. Dat is zelfs met een lepelweegschaal niet af te wegen.

Maar laten we hier niet al te diep op door gaan. Persoonlijk gebruik ik geen ascorbinezuur in mijn deeg, omdat ik er geen behoefte aan heb en het naar mijn mening overbodig is.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Anna »

Ik las een artikel over oliebollen op bakkerijwereld, waar het volgende over ascorbinezuur wordt gezegd:
"De Gildebakker wil geen ascorbinezuur (E300) op de bloem, net zo min als grondstoffen waar E300 inzit, zoals vruchtenbroodpoeder. E300 veroorzaakt bij langer kneden* koppige beslagen die zich lastiger laten verwerken."
*Er wordt voor dit citaat gezegd dat langer kneden een betere structuur geeft en dat er 6 tot 8 minuten gemengd wordt. Ik neem in dit geval maar aan mengen=kneden.

Zou dit ook voor brooddeeg opgaan? Of wil je dan juist 'koppig' deeg? Niet dat ik per se E300 in mijn bloem wil, maar soms hebben ze het er nou eenmaal al ingedaan. Zou het wel raar vinden als je voor luchtige oliebollen geen E300 moet gebruiken, maar voor luchtiger brood wel (of gaat het bij brood alleen om houdbaarheid, maar dat komt toch door fijnere kruimstructuur?). :roll:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door papagena »

Misschien dat je de toppers bij het Nederlands Bakkerij Centrum deze vraag eens moet stellen? http://www.nbc.nl/over-nbc
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Bioloogje »

Volgens mij heeft ascorbinezuur vooral invloed op de sterkte van de gluten. Zo begreep ik het tenminste. Dan snap ik ook dat koppige oliebollen deeg. Sterke gluten in een boterham lijken mij beter te verteren dan in een oliebol ;B ;B
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Bioloogje »

Ik heb het nog even opgezocht. Dit komt uit een leerboek voor leerlingen van een MBO opleiding broodbakken:
'De werking is als volgt. Ascorbinezuur wordt door zuurstof omgezet in dehydro- ascorbinezuur, dat de SH-groepen (thiolgroepen) oxideert tot -S-S-verbindingen. Deze zwavelbruggen bepalen in sterke mate de samenhang van het glutennetwerk. Het oxideren van deze thiolgroepen met behulp van ascorbinezuur heeft tot gevolg dat het deeg minder slap, dus standiger wordt.
De maximaal toegestane hoeveelheid bedraagt 50 mg per kg bloem.'
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Vitamine C (ascorbinezuur)

Bericht door Bioloogje »

Anna schreef:Ik las een artikel over oliebollen op bakkerijwereld, waar het volgende over ascorbinezuur wordt gezegd:
"De Gildebakker wil geen ascorbinezuur (E300) op de bloem, net zo min als grondstoffen waar E300 inzit, zoals vruchtenbroodpoeder. E300 veroorzaakt bij langer kneden* koppige beslagen die zich lastiger laten verwerken."
*Er wordt voor dit citaat gezegd dat langer kneden een betere structuur geeft en dat er 6 tot 8 minuten gemengd wordt. Ik neem in dit geval maar aan mengen=kneden.

Zou dit ook voor brooddeeg opgaan? Of wil je dan juist 'koppig' deeg? Niet dat ik per se E300 in mijn bloem wil, maar soms hebben ze het er nou eenmaal al ingedaan. Zou het wel raar vinden als je voor luchtige oliebollen geen E300 moet gebruiken, maar voor luchtiger brood wel (of gaat het bij brood alleen om houdbaarheid, maar dat komt toch door fijnere kruimstructuur?). :roll:
Zie dit nu pas. [emoji85]ik gebruikte exact deze quote net in een reactie op een vraag over E300 in bloem voor oliebollenbeslag. [emoji12].
Groetjes, Annelies
Plaats reactie