Suiker

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroenla

Suiker

Bericht door Jeroenla »

Hoe staan jullie tegenover suiker in brood? Het lijkt mij weer zo een toevoeging waar je gezondheid niet heel blij van wordt... er zijn veel recepten met suiker, maar het lijkt me een beetje onnodig.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Suiker

Bericht door Dalanjo »

Ik heb er geen moeite mee.
In het recept waar ik nu mee aan het experimenteren ben zit 30 gr. suiker.
Als ik daar 15 boterhammen van snijdt, dan zit je op 2 gr. Suiker per boterham. Kan ik prima mee leven :-)

Waar voor mij ook het verschil in zit, is dat ik weet dat er suiker in zit. Dat is mijn keuze. Ik heb veel meer moeite met alle toegevoegde suikers die je niet verwacht in een kant en klaar produkt.

Waar zit jouw weerstand tegen suikers?

Dalanjo.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Suiker

Bericht door lekkermelig »

Nou ja, het lijkt me wel een logische vraag. Sommige mensen eten nu eenmaal niet graag veel suiker, en zeker niet zonder dat ze het weten.
Maar ik denk dat bijna al ons prefab voedsel volgestopt wordt met behoorlijk wat suiker. Suiker, zout en vet, en dat in combinatie is een prachtig verslavende combinatie, daar willen mensen al gauw meer van. Wel goed voor de verkoop...
We hoeven ons geen illusie te maken dat brood zonder suiker nou zo veel gezonder is dan brood met suiker. Ga maar even op een boterham kauwen, het wordt vanzelf zoet, dat leer je op school al. Maar het is wel prettig als we zelf ons brood mogen maken, en zo kan iedereen het zo zoet/zout/vet maken als ie zelf nuttig vind. Vrijheid blijheid, weg met het supermarktbrood :!:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Suiker

Bericht door Molenbroodje »

Suiker kan je gewoon weglaten. In zoet/ luxe brood wordt het vaak voor de smaak toegevoegd zoals krentenbollen, spijsbrood etc., maar vaak zijn die dan sowieso minder gezond. Maar zelfs daar kan je het in weglaten.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Jeroenla

Re: Suiker

Bericht door Jeroenla »

Dalanjo schreef:Ik heb er geen moeite mee.
Waar zit jouw weerstand tegen suikers?

Dalanjo.
Volgens mij heb ik in de eerste post al aangegeven waar mijn weerstand zit: het gezondheidseffect van suiker, dat overal maar aan wordt toegevoegd.

Ik kies ervoor om zo min mogelijk suiker te gebruiken. Maar dat deed ik ook bij zout, en dat schijnt ineens toch best een essentiele toevoeging.
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Suiker

Bericht door Rob van Rotterdam »

"Ik kies ervoor om zo min mogelijk suiker te gebruiken. Maar dat deed ik ook bij zout, en dat schijnt ineens toch best een essentiële toevoeging".
Bij het bakken van brood is zout van invloed op het rijsproces, de korstvorming en het 'kruimelgehalte.' Zoals je zelf ook aangeeft is zout, in tegenstelling tot suiker, dus inderdaad een essentiële toevoeging.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Plaats reactie