Bierbostel

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Bierbostel

Bericht door joop »

Mochten er nog liefhebbers zijn voor bierbostel, 19 maart ga ik ivm de bierbrouwcursus weer brouwen, en wel met drie brouwketels. Mochten er liefhebbers zijn voor bierbostel, laat maar weten (gratis af te halen in huizen)
Er komt meer beschikbaar dan ik in ieder geval kan gebruiken :D Meer dan 20 kilo......
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bierbostel

Bericht door papagena »

Haha, ik haal hier ook bierbostel bij een lokale brouwer. Leuk om mee te bakken. Ik ben nog aan het uitvogelen hoeveel ik nou genoeg vind, qua vezels. Voorlopig vind ik 70 gr bostel bij 400 gr meel wel genoeg. Maar misschien ga ik het nog wat opvoeren.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Bierbostel

Bericht door joop »

Ben op hetzelfde uitgekomen, +- 150 gram op een brood van 850 gram.
Die 150 gram is dan wel "droog"
De bostel heb ik "nat" ingevroren. in een hoeveelheid van 250 gram. Waarvan het 100 gram vocht is.
Ik vrees dat ik de komende tijd meer bostel heb, dan ik brood kan bakken :D
Maar het is lekker.
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door BakkerGerrit »

Kun je laten weten hoe je die bostel verwerkt Papagena? Mijn bierbrouwende zoon wil graag een brood met zijn eigen bostel proberen. ( en ik wil het graag uitproberen)
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Hallo

Bericht door papagena »

Ik doe 70 gram bostel bij 400 meel. Het vochtpercentage hou ik hetzelfde maar ik doe wel iets minder gist omdat de zaak anders de pan uit rijst. Water bij 400 gr meel zit ergens tussen de 280 en 300 gram. Gist, wanneer ik bostel gebruik, omstreeks 2 gram. Eigenlijk rommel ik er maar wat op los ;-) Zout natuurlijk niet vergeten en eventueel wat olie. Dit recept gooi ik zo in de Panasonic BBM. Ik gooi de bostel bovenop het meel en verroer het met het water en het bovenste meel. Programma normaal, donker met uitgestelde tijd. Ik zet hem op 5 uur. Je hebt dan een superzacht broodje.

Er zijn trouwens recepten online te vinden waarin veel meer bostel wordt gebruikt maar ik vind het dan wat te vezelig.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie