Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Levinebaktbrood »

In het kader van de ene bloem is de andere niet ....

Vandaag ciabatta gebakken. 2 x hetzelfde recept gebruikt en de ene batch met Amerikaanse patentbloem en de andere batch met biologische Manitoba, beide van de Zuidmolen.

Het verschil tussen beide soorten bloem was al direct tijdens het kneden merkbaar, voelbaar en te zien. Het deeg met de Amerikaanse patentbloem was veel steviger. Kwam met 80% hydratatie tijdens het kneden al snel los van de kom (85% hydratatie moet makkelijk kunnen). De batch met de Manitoba bleef langer een slappe hap tijdens het kneden. Het werd pas steviger na enkele keren stretch & fold gedurende het rijsproces.

Beide degen heb ik bijna hetzelfde behandeld. Bij het deeg van de Manitoba heb ik 4 x stretch & fold gedaan. Bij het deeg van de Amerikaanse patent heb ik 3 x stretch & fold gedaan. Tijdens de 3e keer begon het deeg al tegen te stribbelen, dus nog een keer stretch & fold was niet nodig. Nog een verschil was dat ik in de kom met daarin het deeg van de Amerikaanse patentbloem iets meer olijfolie had gedaan. Dat kan het kleurverschil van de korst verklaren tijdens het bakken.

Het deeg van de Amerikaanse patent was beter te handelen dan het deeg van de Manitoba. Het deeg van de Manitoba was tijdens het vormen (nou ja, in stukken snijden) nog wat slapper. Kwam echter in de oven mooier omhoog. Het eindresultaat maakte niet zoveel uit, smaakverschil heb ik eigenlijk niet geproefd.

Afbeelding
Links ciabatta van Amerikaanse patentbloem en recht van Manitobabloem

Afbeelding
Binnenkant van de ciabatta van Amerikaanse patentbloem

Onderstaande foto's zijn al van vorig jaar. Dit deeg was met de biologische Manitobabloem gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door lekkermelig »

Leuk experimentje! Ze zien er trouwens prachtig uit met die mooie grote gaten.
Ik bak niet zoveel ciabatta's maar de keren dat ik het gedaan heb deed ik dat met Manitoba (de gewone, niet de biologische). Ik heb ook een keer met gewone biobloem gebakken, en de Manitoba leverde daarbij veel betere resultaten. Het verbaast me een beetje dat de Amerikaanse bloem het beter doet, omdat het eiwitgehalte van Manitoba nog net wat hoger is.
Maar een ander belangrijk verschil: ascorbinezuur, enzymen en moutmeel. Ascorbinezuur helpt natuurlijk wel voor meer stevigheid. Niet alleen de olie in je kom, maar ook de mout in je amerikaanse bloem kan het kleuringsproces iets versnellen.

Toch wel grappig dat die meelsoorten zo verschillend zijn. Maar ik denk dat ik dat 'mindere' Manitoba broodje ook met smaak op zou kunnen peuzelen hoor :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef: Maar ik denk dat ik dat 'mindere' Manitoba broodje ook met smaak op zou kunnen peuzelen hoor :)
Wil
De ciabatta van de Manitoba was zeker niet minder. Het kwam mooier omhoog tijdens het afbakken en ziet er ook mooier uit. Ik geef zelf de voorkeur qua werken met nat deeg aan het deeg van de Manitobabloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door brood daar zit wat in »

Leuk dat je weer 2 verschillende bloemsoorten test!
Ik heb al veel zin in de workshop en ben benieuwd met welke bloem wij gaan werken.
Ik wilde thuis alvast een keertje proberen om ciabatta te gaan maken en heb daarvoor 1 kg manitoba in huis.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Alexander »

Ziet er een prachtig ciabatta uit! Ik zou dit ook graag eens proberen wat is juist jou recept hiervan?
Groetjes
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Levinebaktbrood »

Dit recept ga ik niet verklappen, dat ga ik pas doen in november ^)^.

Er staan bij de recepten op het forum twee prima recepten voor ciabatta. Daarmee krijg je hetzelfde resultaat.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Aivlis
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: di 29 apr 2014, 13:48

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Aivlis »

Levine vraagje; is Chiabatta goed in te vriezen? Ik wil eigenlijk vast het eea voorbereiden voor de verjaardag van mijn man volgend weekend. Ik dacht aan Foccacia, Chiabatta en Flammkuchen met een grote pan soep. Weet alleen niet dit goed te doen is... Flammkuchen zou ik bijvoorbeeld op zaterdag kunnen bakken en zondag nog even in de oven?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Amerikaanse patentbloem versus bio Manitoba: ciabatta

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt ciabatta en focaccia invriezen. Flammkuchen bewaren vind ik niet zo'n succes. Bakken en eten is toch het lekkerst.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie