Meelverbeteraar pistolets

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John Doe
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: za 16 jul 2016, 16:23

Meelverbeteraar pistolets

Bericht door John Doe »

Hallo iedereen!

Ik ben er weer met een vraag. Ik heb gisteren voor de eerste keer pistolets gebakken volgens het recept van krollemol (wat een blog trouwens :shock: ): https://krollemol.wordpress.com/2012/10/30/pistolets/

Er gaat 20g meelverbeteraar in en dat had ik gisteren niet. Ik heb dan maar 20g bloem in de plaats genomen. Het resultaat was zeker niet slecht. Vrij luchtig en ook een krokante, doch dunne korst. Onder het motto "het kan altijd beter" ben ik benieuwd wat die meelverbeteraar zou verbeteren. Het blijkt echter niet zo eenvoudig om meelverbeteraar te vinden. In een bakboek dat hier ligt staat "bereidingsmiddel harde luxe" dus daar ging ik naar opzoek. Niet gevonden natuurlijk. Het enige wat ik direct vond was "Biologische meelverbeteraar 984" in de aveve. Omdat er meelverbeteraar op het pakje stond dus maar meegenomen.

Thuis gekomen direct opgezocht wat ik nu gekocht heb. Blijkt dat een meelverbeteraar te zijn voor bruin brood... Weten jullie in hoeverre dit verschilt van wat ik nodig heb en of ik het kan gebruiken?

JD
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Meelverbeteraar pistolets

Bericht door bakplaat »

Zelf gebruik ik regelmatig wat Hardbroodpoeder/Zuidmolen in mijn Pistolets en andere harde broodjessoorten zoals bijv. Kaiserbroodjes en Tijgerbollen. Een iets mindere hoeveelheid, de helft van de geadviseerde 3% is naar mijn ervaring in het gebruik al voldoenede. Zorg ook voor veel stoom aan het begin van het bakproces, maar laat de stoom weer ontsnappen zodra de korst begint te kleuren.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Krollemol
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 15:56
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Meelverbeteraar pistolets

Bericht door Krollemol »

Ik kan alleen maar beamen wat Cor heeft neergepend.

De meelverbetaar die in de pistolets zat was er eentje voor harde broden/luxe.

Volgende keer ga ik nog wat met meer stoom experimenteren. Ik heb elders al pistolets uit de oven zien komen die mooi glimmen ;B Ik vermoed dat dit met onvoldoende stoom te maken heeft.


Mvg,


Danny
Gebruikersavatar
John Doe
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: za 16 jul 2016, 16:23

Re: Meelverbeteraar pistolets

Bericht door John Doe »

Ik heb ze ondertussen nog een paar keer gebakken en ze worden mooier en mooier:
20160907_182546.jpg
Ik heb echter wel nog een vraag. Ik stel ze hier omdat ik het onnodig vind om daarvoor een nieuw topic aan te maken.

In het begin kreeg ik niet de "barstjes" in de korst. Die zijn er ondertussen wel al door op de juiste manier stoom te maken. Hiervoor neem ik een oude taartvorm die ik vol leg met vijzen enz. Net voor ze de oven ingaan wordt er 2dl water over gegoten. Wel iets waar je mee moet opletten. Na een 5-10 tal minuten open ik de oven even zodat de stoom kan ontsnappen. Alleen wordt de korst terug zacht als ze bvb 2 uur uit de oven zijn. Los daarvan vind ik ze ook niet zo krokant als ze eruit zien als je ze direct (lees 30 min uit de oven) opeet (de bovenkant valt wel mee, de zijkanten hebben meer de neiging om wat zachter te zijn). Doe ik dan toch nog iets fout of is dat normaal?

Voor de rest prachtige broodjes wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie