Gierst en/of gepofte spelt in brood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haasje
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 11:08

Gierst en/of gepofte spelt in brood

Bericht door Haasje »

Hallo iedereen,

Heeft iemand wel eens gierst of gepofte spelt door het deeg gedaan? Ik wil een maisbrood bakken en ben op zoek naar ' iets extra's' door het brood. Maar nu weet ik niet of de gierstkorreltjes hard blijven of juist melig gaan worden. Van de gepofte spelt vraag ik me af of die vocht onttrekt aan het deeg.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Gierst en/of gepofte spelt in brood

Bericht door papagena »

Misschien is het een idee de gierst eerst even te roosteren totdat je ze ruikt en daarna 20 mins zacht te koken. Een dag in water laten staan kan ook. Over de gepofte spelt durf ik weinig te zeggen. Behalve dan dat ik vermoed dat je wel extra vocht zult moeten toevoegen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Haasje
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 11:08

Re: Gierst en/of gepofte spelt in brood

Bericht door Haasje »

Heb het inmiddels gewoon geprobeerd. Gierst afgespoeld met heet water en even laten uitdruipen. Daarna gewoon mee gekneed met het deeg. De gepofte spelt met wat mais de laatste twee minuten van het kneden toegevoegd. Resultaat: gierst zijn kleine iets stevige (niet harde) balletjes in het brood, de gepofte spelt zijn zachte stukjes geworden en vallen niet zo op. Volgende keer alleen de gierst dus.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Gierst en/of gepofte spelt in brood

Bericht door papagena »

Ik heb nl zelf ook eens gierst door het brood gedaan. Zonder welke bewerking dan ook. Dan zijn die zaadjes toch iets aan de harde kant.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Inostrate
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 11:16
Contacteer:

Re: Gierst en/of gepofte spelt in brood

Bericht door Inostrate »

Ik heb al vaker een rest gare gierst en gare rijst in glutenvrij brood verwerkt. Het is heel lekker en voedzaam en het brood wordt er malser door en krijgt een stevige structuur. Rauwe gierst of rijst zal niet gaar worden door het bakken en blijft hard. Kijk maar eens op glutenvrij rijstbrood op mijn blog: http://www.dasanderekoek.wordpress.com
Plaats reactie