Brood met vezels.

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Brood met vezels.

Bericht door Dalanjo »

Vezels in het brood zijn belangrijk, vooral voor een beetje normale stoelgang. (Van mijn huisgenoten, 2 huisgenoten raken hopeloos verstopt van alleen witbrood)

Nu ben ik geen liefhebber van volkorenbrood, wat natuurlijk wel erg vezelrijk is :-)

Weet iemand hier hoeveel % vezelfs er in een brood moeten zitten voor een "normale" stoelgang. Ik bak graag broden met de verhouding 2/3 tarwebloem en 1/3e volkorenmeel. ook doe ik hier regelmatig zonnebloempitten door, of gebroken lijnzaad.

Nu heb ik gisteren dat notenbroodje gebakken van Levine, en daar zat voornamelijk tarwebloem in, met een klein beetje roggemeel. En noten natuurlijk. Hoe zit het dan met de verhouding aan vezels? Zorgen die noten dan voor voldoende vezels, of is het dan zinvoller om een gedeelte van de tarwebloem te vervangen door volkorenmeel?

Misschien dat iemand hier eens zijn gedachten over heen wil laten gaan?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Brood met vezels.

Bericht door Bioloogje »

Tja, ik ben geen diëtist maar gezond verstand zegt me dat een 1:1 verhouding goed zou moeten werken...
Noten zijn ook vezelrijk maar ik zou het deeg dan toch -gedeeltelijk - aanvullen met volkoren meel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Orchidee2
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 13:49

Re: Brood met vezels.

Bericht door Orchidee2 »

Ik zou het eens andersom doen[emoji6]
2/3 tarwemeel, 1/3 tarwebloem.
Gebruikersavatar
MouneBolebakker
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:38

Re: Brood met vezels.

Bericht door MouneBolebakker »

Je kunt natuurlijk ook zelf zemelen aan bloem toevoegen; kun je zelf de gewenste verhouding bepalen. In volkorenmeel zit natuurlijk wel meer in zoals kiemen en griezen.
Plaats reactie