volkoren tarwemeel

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

volkoren tarwemeel

Bericht door Rob van Rotterdam »

Al tijden koop ik mijn volkoren tarwemeel in Rotterdam bij een natuurvoedingszaak. Ik heb echter kennissen die speciaal naar een molen buiten de stad fietsen om daar hun meel te halen. Dat zou lekkerder zijn. Nu wil ik graag het aller lekkerste meel verwerken, maar vraag me af of een gang naar de molen om die reden gerechtvaardigd is.
Mijn vraag is dan ook of het smaakverschil suggestie is, of dat je bij een blind uitgevoerde vergelijkingstest daadwerkelijk smaakverschil zou ervaren.
Ben benieuwd wat het forum er van vindt.
Hartelijke groet,
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Ballie »

Of dat smaakverschil suggestie is of niet, daar kun je pas over oordelen wanneer je er iets mee gebakken hebt en het eindprodukt hebt geproefd. Wat ik echter wel (bijna) zeker weet, is dat het meel bij de molen waarschijnlijk (een stuk) goedkoper zal zijn dan bij die natuurvoedingswinkel. En waarschijnlijk ook verser.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door papagena »

Tja, als het gaat om vers gemalen graan, dan kun je overwegen zelf een molentje aan te schaffen.
Ik heb hier een handmolentje, heel leuk, waar ik met gemak een 200 gram mee maal maar een pond is me echt wat teveel van het goede.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Soepkipje »

Rob van Rotterdam schreef: Ik heb echter kennissen die speciaal naar een molen buiten de stad fietsen om daar hun meel te halen. Dat zou lekkerder zijn. Nu wil ik graag het aller lekkerste meel verwerken, maar vraag me af of een gang naar de molen om die reden gerechtvaardigd is.
Mijn vraag is dan ook of het smaakverschil suggestie is, of dat je bij een blind uitgevoerde vergelijkingstest daadwerkelijk smaakverschil zou ervaren.
Ben benieuwd wat het forum er van vindt.
Hartelijke groet,
Rob
Nou Rob in mijn beleving is een gang of fietstocht naar de molen zeker gerechtvaardigd, maar bij een blind uitgevoerde test zou ik nog graag mijn versgemalen (uit mijn eigen molen) spelt uit Voerendaal willen toevoegen. In een vergelijkingstest proef je dan meteen echt daadwerkelijk verschil!!! :G
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Bakkersdochter »

Spelt is sowieso wel heel smaakvol. Dus als je het niet zelf maalt, maar koopt bij de natuurwinkel of molen zul je dat verschil waarschijnlijk ook proeven tov geen speltbrood. Ik zou dat fietstochtje eraan wagen. Het is misschien wel geen biologisch verbouwd graan dat ze malen, maar het is zoals Ballie zegt wel veel aantrekkelijker qua prijs. Zeker als je veel bakt. En zeker als het een molen is die veel afnemers heeft, heb je waarschijnlijk verser meel. Ik geloof niet dat bij eenzelfde recept ik verschil proef tussen de meelsoorten als ze gebakken zijn, misschien dat je meer iets merkt aan de bakeigenschappen. Wel als je een andere werkwijze hanteert zoals minder gist, langer rijzen. Dat geeft volgens mij meer smaakverschil. Probeer het gewoon een keer, en laat het ons weten. Misschien willen er wel meer meedoen aan zo'n experiment...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Ballie »

@Rob:

Ik heb even voor je gekeken, en de voor jou dichtstbijzijnde korenmolen is:

De Walvisch
Westvest 229
3111BT, Schiedam

Website:
http://www.molendewalvisch.nl

E-mail:
info@molendewalvisch.nl

Openingstijden molen/winkel:
woensdag 12:00 - 17:00
do/vrijdag 10:00 - 17:00
zaterdag 10:00 - 16:00


Meer molens kun je via DEZE SITE vinden
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Lauralijn »

Of deze: http://www.molendelfshaven.nl/

Daar gaan wij op woensdag ons meel halen. Heel vriendelijke mensen en goed meel.
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: volkoren tarwemeel

Bericht door Rob van Rotterdam »

Alle positieve reacties wegende, heb ik besloten om mijn banden op te pompen en binnenkort eens naar de molen in Schiedam te fietsen.
Veel dank voor de tips en voor het adres van de dichtstbijzijnde molen.
Te zijner tijd laat ik weten of er enig smaakverschil.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Plaats reactie