Indrogen meel en bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Indrogen meel en bloem

Bericht door jasmon »

Soms neem ik bij de molen losse kilo verpakkingen mee. Gebruik ik een recept met 1000 gram en houd ik geen restjes over.

Waar ik dan steeds tegenaan loop is dat het vulgewicht toch geen 1000 gram is. Geen nood ik ben geen grammenjager, ik wil het begrijpen. Ik denk, toch eens aan de molenaar vragen, volgens hem is het vulgewicht. er moet 1000gram in zitten. Soms een paar gram meer of minder. Oké dat kan. Maar ik ben gewoon nieuwschierig

Dus ik ging erop letten en het vulgewicht varieerde, maar bijna altijd minder in de zak. Zo kwam ik ook 975 en 964 gram tegen.
Volgens de molenaar heeft dat te maken met indrogen , luchtvochtigheid en opslagtemperatuur.

Nou vraag mij dus af, is het dan mogelijk dat dit binnen enkele dagen ( moment van vullen door de molen en het daadwerkelijk gebruik.) Gebeurd. ( natuurlijk kan een deel ook verklaard worden Door gebruik van twee verschillende weegschalen, de geijkte machine in de molen en mijn thuisweegschaaltje.






Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Indrogen meel en bloem

Bericht door lekkermelig »

Nou ja, ik kieper ook wel eens een pak meel leeg boven een weegschaal en daar zit toch vrijwel altijd een kilo in, niet 10 gram minder. Het is overigens wel iets waar in andere branches goed geld mee verdient kan worden, vocht kost niets. Ik heb zelf wel eens ergens gewerkt waar ze honderdduizend euro per jaar extra verdiende door het vochtgehalte gemiddeld 0,1 procent hoger te maken :-) Dat ging ook wel over serieuze hoeveelheden.

Er lopen hier meerder molenaars rond op het forum, misschien dat die hun licht hier eens over kunnen laten schijnen. Ik weet niet precies wanneer het spul verpakt wordt, en of het daarna nog er van vochtgehalte hoort te veranderen.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie