Toch weer die E nummers

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Toch weer die E nummers

Bericht door CarlaB »

Ik koop al jaren en met veel plezier mijn bloem en meel bij Voogd Meelhandel - graanmolen 'De Hoop' - in Ouddorp. Soms probeer ik een van hun all-in mixen uit, zomaar voor de lol. Gisteren de mix voor Polderbrood gekocht. Eenmaal thuis (toen het etiket pas goed gelezen) schrok ik toch wel van het aantal E nummers: E472e, E482 en E920. Kan iemand mij zeggen hoe 'erg' deze toevoegingen zijn?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Toch weer die E nummers

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat er altijd discussie blijft over E-nummers.
De officiële versie: het kan helemaal geen kwaad, deze stoffen zijn uitgebreid getest voordat ze toegelaten zijn als hulpstoffen. In veel gevallen zijn ze ook echt heel onschuldig, in andere gevallen is er best veel discussie, zoals destijds met E920 (cysteïne) waarvan beweerd werd dat het uit mensenharen kwam. Of dat nou zo erg is kan je je afvragen, maar sommige mensen vinden het idee smerig en het is bovendien verboden volgens de nl wetgeving.
https://www.vetvrij.com/broodverbeteraa ... haren.html

Ik denk dat wij broodbakkers helemaal niet in staat zijn om te bepalen of het schadelijk is, daar heb je namelijk allerlei onderzoeken voor. Maar ik heb lang genoeg op een universiteit onderzoek gedaan om te weten dat je zelf de uitkomsten van zo'n onderzoek nog heel kritisch mag benaderen.
Je mag natuurlijk wel zelf kiezen of je ze wil gebruiken of niet. Ik vind ze zelf meestal niet zo nodig, dus ik probeer een beetje gif en toevoegingsvrij te eten, zonder er nou meteen een religie van te maken. Mixen koop ik sowieso nooit, omdat je vrijwel alles zelf kan maken en ik bak meestal met bio meel. Nou zal je niet meteen risico lopen als je af en toe eens een E-nummer binnen krijgt, maar waarom zou je als je zelf de keus mag maken?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Toch weer die E nummers

Bericht door CarlaB »

Dankjewel Wil voor je uitvoerige reactie. Kijk dat over die mensenharen (goor idee inderdaad en ik besef me tevens dat het hier waarschijnlijk om fractionele hoeveelheden gaat) wist ik niet eens. Weer veel van je antwoord opgestoken. En nuchter blijven, het zal gaan zoals met alles: zo lang er geen TE voor staat zal het wel los lopen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Toch weer die E nummers

Bericht door lekkermelig »

Als je weet hoe cysteine uit haren gewonnen wordt zou ik me eerder druk maken om die chemicaliën dan om de haren zelf.
Haren worden in sterk zuur opgelost en dan wordt de cysteine er uit gewonnen. Of dat nou uit mensenharen of eendenveren komt maakt voorde hygiene van het product dan ook niet zo veel uit. Er blijft dus vrijwel niets van over, en echt veel viezer dan bijvoorbeeld gelatine is het dan ook niet. Dat wordt namelijk uit slachtafval geproduceerd, en daar doen we vaak ook niet zo moeilijk over, behalve uit religieuze gronden.

http://www.ikeethalal.nl/e920-l-cystein ... ensenhaar/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Toch weer die E nummers

Bericht door CarlaB »

Vooral nuchter blijven dus, en vooral lekker blijven bakken met zo puur mogelijke ingrediënten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Toch weer die E nummers

Bericht door Flourpower »

E nummers zijn, zoals hier boven reeds geschreven, toegestane hulpstoffen. Of ze altijd nodig zijn laten we hier even in het midden...
Tsja, en véél mensen (blijkbaar vooral bakkerijen) willen een luchtig gerezen brood dat eeuwig bewaard. In mijn ogen niet eetbare lucht, maar ook DAT is weer een andere discussie..

Zélf mengen is de beste oplossing en altijd het etiket lezen (al ken ik producenten waar daar ook wel eens iets 'mis' gaat), ook bij BIO want dat is niet noodzakelijk vrij van additieven....
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie