Silsa

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Silsa

Bericht door 1md65 »

Ik zou eens spaculaas maken. In mijn recept staat dat ik Silsa (boter) moet gebruiken, nu waar ik mijn grondstoffen ga kopen moet ik deze boter per 10 kg kopen, dit vind ik nu net iets te veel :roll: . Kan ik deze vervangen door Solo of door een andere boter ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Silsa

Bericht door bakplaat »

Silsa/10 kg. is zeker een verpakking voor grootverbruikers, zoals professionele bakkerijen. Ook al staat dit in je recept, je kunt het gerust vervangen door roomboter of welke andere margarine dan ook. En niet allen voor Speculaas, maar ook in allerlei andere recepten. Veel succes met het bakken van mooie en lekkere Speculaas

Hier is een fotoalbum van mijn Speculaas incl. recept (foto 1) Zoals ik het al vele jaren zelf maak.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
BakDjoojs
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 09:35

Re: Silsa

Bericht door BakDjoojs »

Bakplaat ik ga graag jouw Speculaasrecept gebruiken :G wat bedoel je met 10 koolzuur/20 bakpoeder? De koolzuur is voor mij een onbekend begrip ;)

Groet Joyce
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Silsa

Bericht door bakplaat »

Hallo Joyce

'Koolzuur' is een verkorte naam voor een rijsmiddel dat veel gebruikt wordt in de banketbakkerij in (boter)koek/jes degen, of ander stukswerk uit boterdeeg. Het kent vele namen, zoals bijv. dubbelkoolzure soda, natriumbicarbonaat, baking soda. In het huishoudgebeuren is het ook bekend als zuiveringszout.
In het deeg geeft het door de ovenwarmte koolzuurgas af wat het bakproduct dan ook luchtig en bros/krokant maakt. Voor optimale werking kan er wat zuurs aan het deeg worden toegevoegd bijv. een scheutje citroen of karnemelk of wat azijn.
Bakpoeder bestaat voor een groot gedeelte ook uit koolzuur, maar daar is ook een droog zuur aan toegevoegd daarbij hoeft er geen extra zuur worden gebruikt.

Sorry dat ik wat afdwaal van het topic ;B wat aanvankelijk over Silsa/margarine gaat. Maar men vroeg of er vervanging mogelijk was, om het in Speculaas te gebruiken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
BakDjoojs
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 09:35

Re: Silsa

Bericht door BakDjoojs »

Dank Bakplaat voor je duidelijke uitleg en ook dat je van het onderwerp bent afgeweken. Ja zo gaat dat... je bent op zoek naar iets en je loopt naadloos over naar iets anders wat je interesse heeft :G en laten we nu heel veel interesses hebben...
Plaats reactie