Bakammoniak / bakammonium

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Bakammoniak / bakammonium

Bericht door Ilona »

Ik heb een heel oud wafelrecept van mijn oudtante. Daarin zit een klein beetje bakammoniak of bakammonium.
Als ik wafels bak dan stinkt dat heel erg naar de verdampte ammoniak. Nu is mijn vraag of ik dit kan vervangen door een ander rijsmiddel, bakpoeder, baking soda, of iets heel anders?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakammoniak / bakammonium

Bericht door bakplaat »

Hallo Ilona
In de bakkerij gebruikten we vroeger ook al ammonium en niet alleen om mee te bakken, het is ook een probaat middel tegen neusverkoudheid, een paar keer per dag goed opsnuiven wil heel goed helpen, maar dit terzijde.

Ammonium geeft tijdens het bakken idd. wel die nare ammoniaklucht af, maar die is al snel verdwenen evenals de smaak uit het bakprodukt, als het goed afgekoeld is zul je het nauwelijks meer proeven.
Je kunt het heel goed vervangen door bakpoeder, die kleine pakjes uit de supermarkt werken uitstekend, gebruik dan voor 1 gram ammonium 3 gram bakpoeder.

Maar ipv. bloem in je wafelbeslag zou je ook zelfrijzend bakmeel kunnen gebruiken, dat is gewone bloem waaraan bakpoeder is toegevoegd in de juiste verhouding.

Tenslotte nog een paar Wafelrecepten gevonden op het Internet

1) Wafelrecept met Ammonium

2) Wafelrecept met Bakpoeder

Ook heb ik nog een recept gevonden waarmee, je je Wafels in de oven kunt bakken, maar dit zou evengoed en snel in een wafelijzer kunnen.
Succes ermee en deel met ons het resultaat en laat ons genieten met wat foto's van je wafels. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Bakammoniak / bakammonium

Bericht door Ilona »

Hallo Cor,

Bedankt voor je snelle reactie. Je proeft het inderdaad niet, maar het stinkt zo vreselijk tijdens het bakken. Ik ga het zeker proberen op deze manier. Ik zal laten weten hoe het resultaat is.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Bakammoniak / bakammonium

Bericht door Ilona »

Hallo Cor,

Gisteren de wafeltjes gebakken met bakpoeder ipv met bakammonium. Het resultaat was perfect.
Nogmaals dank voor de goede tip en beterschap met je enkel.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Plaats reactie