bloemsoorten

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gavjow
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 08:32

bloemsoorten

Bericht door Gavjow »

Op dit moment ben ik ingrediënten aan het sprokkelen om licht volkoren brood te gaan maken. Bij mijn recept heb ik verschillende soorten bloem nodig. Nu moet ik zeggen dat ik het lastig vind de juiste bloemsoorten te vinden, de PDF met handige links werkt zowel op mijn PC en telefoon vreemd genoeg niet naar behoren.
Ik was aan het bekijken op verschillende sites wat er mogelijk is aan bloem. duitse of franse soorten. Nu vroeg ik mij af of er ook een tabel is om verschillende soorten bloem te vergelijken.

Ik heb nodig:
tarwebloem T65
volkoren bloem T150
roggemeel T170
vloeibare of droge zuurdesem

als iemand weet waar ik op 1 site of op 1 locatie die soorten bloem/meel kan kopen hoor ik dat graag. Als er een vergelijking mogelijk is hoor ik dat ook graag.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bloemsoorten

Bericht door Levinebaktbrood »

Tarwebloem T65 kan je o.a. bij De Zuidmolen kopen/bestellen (link). Je kan ook andere tarwebloem gebruiken.
Volkorenbloem bestaat niet, het is altijd volkorenmeel. T150 is ook bij de Zuidmolen te koop (link). Je kan ipv de T150 ieder ander volkorenmeel gebruiken. Bijv. deze.
Roggemeel T170 kan je vervangen door ander roggemeel. Ook bij de Zuidmolen te koop. Bijv. deze.

Vloeibaar desem zal je zelf moeten maken. Zie een beschrijving op mijn blog. Gedroogde desem heeft geen rijskracht, het is alleen voor de smaak. Dat adviseer ik je niet. Wil je het toch gebruiken dan kan je dat ook bij (alweer) De Zuidmolen kopen. Bijv. deze Rogge zuurdeegpoeder.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: bloemsoorten

Bericht door lekkermelig »

Dit zijn allemaal franse benamingen, de meeste soorten in ieder geval te verkrijgen bij de Zuidmolen.

Een simpel overzichtje in het Frans vind je hier
https://www.chefnini.com/connaitre-farine/2/
Duitse types hier
https://www.baeckerlatein.de/mehltype/
en xandrabakt brood heeft een overzicht van een heleboel soorten, alhoewel dat niet altijd 100% klopt.
http://www.xandrabaktbrood.nl/meelsoorten/

T65 hebben ze meerdere soorten van, het is maar net hoe biologisch/niet biologisch je het wil hebben.
Als je het dichterbij zoekt kan je tarwebloem gebruiken, of een duitse T550 gemengd met een klein beetje donkerder meel.
T150 is gewoon volkoren meel. Bij volkoren meel heb je vooral veel verschil in de maling. Duits en Frans volkoren is vaak wat fijner gemalen dan het Hollandse molen volkoren, maar daar zijn geen richtlijnen voor voor en het verschilt nogal per molen. Ook bij de zuidmolen hebben ze naast T150 nog > 14 andere soorten volkoren meel, de een nog voller gestopt met toevoegingen dan de andere...
Rogge T170 vind je niet zo snel bij een NL winkel. Als je het vraagt heb je kans dat ze het bij de zuidmolen kunnen leveren, want Dossche Mills verkoopt het wel en daar hebben ze bij de Zuidmolen zat producten van. Maar ik zou er geen moeite voor doen, het is prima te vervangen door rogge volkoren. Duitse meelsoorten zijn bijna altijd op walsen gemalen, en de nederlandse variant regelmatig op steen gemalen, dan staat het er ook bij.
Vloeibare actieve desem hebben ze ook. De poedertjes zijn pure smaakstof en desem kan je ook heel makkelijk zelf maken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bloemsoorten

Bericht door Levinebaktbrood »

Wil, ze hebben wel vloeibare actieve desem bij De Zuidmolen, maar dat is anders dan de desem die je zelf maakt. Je gebruikt van die vloeibare desem van De Zuidmolen veel minder dan van desem die je zelf maakt. Als je recepten gaat gebruiken die uitgaan van zelfgemaakte desem moet je de hoeveelheid aanpassen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: bloemsoorten

Bericht door lekkermelig »

Levinebaktbrood schreef: vr 01 dec 2017, 15:45 Wil, ze hebben wel vloeibare actieve desem bij De Zuidmolen, maar dat is anders dan de desem die je zelf maakt. Je gebruikt van die vloeibare desem van De Zuidmolen veel minder dan van desem die je zelf maakt. Als je recepten gaat gebruiken die uitgaan van zelfgemaakte desem moet je de hoeveelheid aanpassen.
Is inderdaad wel goed om te melden... maar persoonlijk zou ik ook nooit poedertjes en vloeistof gebruiken maar gewoon mijn eigen desem cultuur.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie