boter toevoegen

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Angeliqu3
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 10:00

boter toevoegen

Bericht door Angeliqu3 »

Bij de molenaar heb ik gister meel gehaald, er staat alleen niet vermeld op de zak dat er boter of olie toegevoegd moet worden.

Overal lees ik in de recepten wel dat er boter bij moet.

Kan iemand mij adviseren wel of geen boter toevoegen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: boter toevoegen

Bericht door Rik59 »

Nou ik zou geen boter in die zak gooien hoor... wordt zo'n smurrie..

Maar het is jou feestje... m.a.w. je moet het zelf weten..
Ik gooi het (in het deeg dan) er wel bij onder de mom van smaak, langer vers, malser en welke smoes die je nog meer kunt verzinnen... sommige broden willen wel een beetje vet..

Ik wed als er sprake van zou zijn dat brood met bier geweldig is in plaats van water dat het prompt gebakken zou worden..
Dan moet je wel 18+ zijn om een brood te mogen eten.. :B: :B:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: boter toevoegen

Bericht door lekkermelig »

@Rik59
Ik weet niet of een dergelijk antwoord nou zo behulpzaam is?

@Angeliqu3
Boter is echt niet verplicht hoor, er zijn heel veel broden die je zonder vet kan bakken.
Met vet wordt de korst meestal wat zachter, en het kan effect hebben op smaak en houdbaarheid.

Ik zou zeker niet zomaar op een of ander recept op een zak afgaan, maar eerder op een goed recept van een website.
Levine heeft bijvoorbeeld een hele website vol goede recepten.
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: boter toevoegen

Bericht door Rik59 »

lekkermelig schreef: di 06 mar 2018, 16:59 @Rik59 Ik weet niet of een dergelijk antwoord nou zo behulpzaam is?

Met vet wordt de korst meestal wat zachter, en het kan effect hebben op smaak en houdbaarheid.
Rik59 schreef: Ik gooi het (in het deeg dan) er wel bij onder de mom van smaak, langer vers, malser en welke smoes die je nog meer kunt verzinnen... sommige broden willen wel een beetje vet..
Ik denk dat ik in principe geen andere oplossing geef.. alleen wat luchtiger...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: boter toevoegen

Bericht door lekkermelig »

Dat was dan ook zo ongeveer de enige nuttige zin in dat bericht :D,
Maar het blijft maar een menig he ?
Een beetje luchtigheid is natuurlijk nooit weg als bakker, dat ben ik dan wel weer met je eens.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: boter toevoegen

Bericht door Soepkipje »

Niet alle recepten (juist niet) hebben boter nodig. Als je het recept hier geeft kunnen we kijken of je daar wel een goed brood van kunt bakken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: boter toevoegen

Bericht door Anna »

:ugeek: Heren, Angelique stelt een vraag over boter niet over bier. Jullie kunnen over bier in het juiste topic verder praten.

@Rik59 Een beetje luchtigheid op z'n tijd is niet erg, maar geef daarna dan wel een serieus antwoord op de vraag. Dat maakt het duidelijker voor de vraagsteller en houdt het forum overzichtelijker voor wie nog eens wat terug wil zoeken. :ugeek:
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: boter toevoegen

Bericht door Haverbrood »

Gebruik meestal reuzel of olijfolie
Roomboter kan zeker
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: boter toevoegen

Bericht door Rik59 »

Anna schreef: vr 16 mar 2018, 16:16 :ugeek: Heren, Angelique stelt een vraag over boter niet over bier. Jullie kunnen over bier in het juiste topic verder praten.

@Rik59 Een beetje luchtigheid op z'n tijd is niet erg, maar geef daarna dan wel een serieus antwoord op de vraag. Dat maakt het duidelijker voor de vraagsteller en houdt het forum overzichtelijker voor wie nog eens wat terug wil zoeken. :ugeek:
Ik denk dat het verhaal over bier rustig hier kon daar vraagsteller nooit het antwoord heeft gezien...
Laatste maal ingelogd op di 06 mar 2018, 11:04. Verder is uiteindelijk het antwoord gegeven zowel door mij als anderen.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie