Meel van Nederlands graan

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Meel van Nederlands graan

Bericht door Anna »

Wie heeft er wel eens brood gebakken met meel van in Nederland geteeld graan en kan daar iets nuttigs over zeggen?

Waarom Nederland? Gewoon omdat in ons kikkerlandje ook graan voor consumptie geteeld wordt en ik graag rekening houd met het milieu en daarom zo veel mogelijk lokaal geteelde/gemaakte dingen koop en eet.

Bij mijn zoektocht naar Nederlands graan kwam ik erachter dat er in Silvolde hoogwaardige baktarwe wordt geteeld en dat dat bij de molen in Vragender wordt gemalen. 'Toevallig' was ik daar pas in de buurt :mrgreen: Helaas zat dat meel niet in het assortiment van de molenwinkel, maar de molenaar was zo aardig om de graanteler te bellen met de vraag of hij wat meel aan een particulier mocht verkopen. Dus ging ik naar huis met meel van rode wintertarwe en meel van 'gewone' tarwe :grin: Het etiket meldt dat er in beide soorten 13,9% eiwit zit. Nu is de grote vraag wat de kwaliteit van dat eiwit (en dus de gluten) is en of en hoe er een lekker brood van te bakken is.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door lekkermelig »

Ik vind het een hoog eiwit gehalte.
Ik bak zelf wel eens met meel van Betuws graan en dat vind ik maar matig. Kan weinig water hebben, slappe gluten, je moet echt je recepten aanpassen.
Ik heb ook gebakken met meel van de Zandhaas uit Santpoort, dat schijnt uit de IJsselmeerpolders te komen. Prima meel om mee te bakken. Als de Zandhaas naast de deur was zou ik dat altijd kopen.
Ik heb ook wel eens met Zeeuwse broodbloem gebakken (dus niet dat slappe koekjesspul) en daar merkte ik weinig verschil met mijn 'gewone' biobloem. Die Zeeuwse broodbloem was dan weer niet biologisch, dus het is maar net wat je belangrijker vindt. geen gif over je graan of minder energie om het hier te krijgen. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen.
Het begrip 'lokaal geteeld' is trouwens ook iets waar je over na kan denken. Is meel uit ons eigen NL uit bijvoorbeeld Zeeland nou zoveel beter dan meel uit bepaalde Duitse streken? Vooral even naar de kilometer kijken...
Maar het idee om je meel niet eerst de halve wereld over te slepen is natuurlijk helemaal prima.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door Bakker Henk »

Een molen bij mij in de buurt verkoopt Zeeuwse bloem, maar de molenaar verkoopt er ook gluten bij. Die heb je wel nodig, zegt de molenaar. Maar, ook heb ik een bakker bij mij in de buurt die al tientallen jaren zijn eigen zuurdesem en ander langzaam vergiste broden bakt. Hij gebruikt o.a. ook Zeeuwse bloem. Ik zie hem niet echt extra gluten toevoegen. Daar is hij te biologisch en te puur voor bezig.
Het is voor mij nogal tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door Bioloogje »

Sinds kort bak ik wat meer met spelt. Onze plaatselijke molen levert spelt dat op Wieringen biologisch wordt verbouwd. Ik moet nog een beetje wennen aan het bakken met spelt -en leer nog steeds- maar voorlopig ben ik tevreden over het resultaat. Zie ook: https://www.broodbakforum.nl/viewtopic. ... 150#p60289.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door StefanDijle »

Nu het is Wel niet Nederland maar België. Ik heb hier een boer die zijn eigen molen heeft en daar zijn graan op maalt. Met bloem van hem heb ik al vaker gebakken. Hij voegt nix toe dus ook geen vitamine C. Dat maakt het gluten wat zwak. Dus ik zou dat checken en gewoon zelfs vitamine C toevoegen moest het ontbreken anders vraagt het wel veel gevoel om een goed deeg te maken - niet onmogelijk...
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door papagena »

Ik heb vrij lang biomeel van De Nieuw Band gebruikt. Op zich goed meel maar het ene jaar bakte het een stuk beter dan het andere en moest je er dus wat gluten aan toevoegen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Meel van Nederlands graan

Bericht door Dalanjo »

Ik bak tegenwoordig met “Hollands meel”

-- Link verwijderd --

Ik ben nu bezig met mijn 2e 25kg zak volkoren, en dat bevalt me goed
Laatst gewijzigd door lekkermelig op vr 08 jun 2018, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link is zinloos, verwijst naar ALLE producten van deze firma. Ondanks de naam van de firma komt het vrijwel allemaal uit ons buurland
Plaats reactie