Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Intussen bak ik al meer dan een jaar m'n eigen brood. Gewoon recht op-en-neer half biomeel half volkorenmeel. Helemaal old skool op het aanrecht gekneed en dan twee broden per keer bakken. Omdat dit brood errug goed bevalt maar wel een beetje saai is wil ik zonnepitten in de korst doen. Echter, als ik de rol deeg voordat ik die in de bakvorm doe door de zonnepitten rol die ik op het aanrecht heb gestrooid vallen de meeste na het bakken er weer vanaf. Ik zorg dat ze in het bakblik tegen de zijkant zitten en niet bovenop. Ik had gehoopt dat tijdens de rijs de pitten in het deeg gedrukt zouden worden quod non.

Online kom ik er niet achter hoe ik die steviger in de korst krijg. Wat is de truc die ik over het hoofd zie? Ik heb het al met olie geprobeerd maar dat maakte niks uit. Van de zonnepitten die door het deeg zelf zitten vind ik (bijna) niks terug. Volgende week ga ik weer brood bakken en dan probeer ik ze van tevoren in water te weken. Is dat een goede strategie?

Tjerk
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door BakkerGerrit »

Ik maak mn deeg altijd nat met water. Even inkwasten en dan door de pitten rollen.
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Ga ik proberen! Volgende week ga ik weer bakken en dan laat ik weten hoe het is gelukt.

Thanx!

Tjerk
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Haverbrood »

ik rol me deeg over en natte theedoek en dan rol ik de deeg over de pitte heen. blijft altijd goed zitten
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Intussen de kwasttip geprobeerd en die werkt goed! Uiteraard vallen er nog altijd pitjes af maar het is veeeeeeeeel minder nu. En lekkerder! Wat natuurlijk het hele idee was van deze exercitie. Het is helaas wel een beetje geklieder, misschien dat de theedoektip beter werkt in dat perspectief. Maar ja, dan krijg ik weer extra was...

Tjerk
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door BakkerGerrit »

Je moet het deeg natuurlijk niet zó nat maken dat je een regenpak aan moet...... ;)
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

:mrgreen:

Tjerk
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door bakplaat »

Probeer ipv. water eens wat losgeklopt eiwit, evt. met de al wat eerder aangegeven 'kwasttip'
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Moet pas over twee weken weer brood bakken. Met water gaat het al goed. Met eiwit wordt het denk ik net zo'n kliederboel dus wat dat aangaat...

In ieder geval bedankt, misschien krijg ik de kolder in de kop en probeer ik het alsnog.

Tjerk
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Effe dit hoogbejaarde topic afmaken. Moet nog altijd een plaatje posten van hoe het nou is gelukt met die zonnepitten. Welnu, dat gaat heel aardig:

Afbeelding

Probeer wel de pitten van de bovenkant af te houden omdat ze anders in de oven nogal donker worden en da's niet lekker.

Tjerk
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Eef »

Ik heb een heel klein planten/kappersspuitje en spray zo water over het deeg daarna door het zaad / pitten rollen en dan blijven ze prima zitten.
Gebruikersavatar
Regenpak
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:36
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe blijven zonnepitten in de korst zitten?

Bericht door Regenpak »

Dat kan natuurlijk ook maar het kwastje heb ik al liggen en die spuit niet... Intussen ben ik wel totaal verslingerd geraakt aan mijn bammetjes! Zoveel lekkerder en steviger dan fabrieks(afbak)brood dat ik graag de moeite neem om, nog altijd old skool, mijn eigen brood te bakken. Soms is de broodverbeteraar wat te enthousiast en wordt het te luchtig en daardoor weer slap maar gelukkig is dat zeldzaam. Geen idee waarom dat is. Gebruik nu wat minder (20 g voor twee broden) en dat gaat de laatste maanden goed. Vanwege de coronacrisis wel met half patentbloem (geen biomeel meer te krijgen) en dat heeft wel invloed op de structuur. Maar da's logisch (want fijner gemalen). En nog steeds lekker!

Tjerk
Plaats reactie