Droge gist is geen instant gist?!

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door Frens »

Wil met de recepten uit het boek van Levin beginnen. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan, namelijk weet even niet goed welke gist ik moet gebruiken in de recepten?!

Immers, las ik het volgende; "Droge gist is geen instant gist"

De producten "droge gist" en "instant gist" worden, begrijpelijkerwijs, als een en hetzelfde product gezien. Dit is niet juist. Hoewel instant gist ook "droog" is moet je dit niet verwarren met het product wat droge gist wordt genoemd.
Droge gist wordt in Nederland nauwelijks aangeboden maar wel in België.
Droge gist zijn korrels die groter en dikker zijn dan instant gist. Instant gist lijkt, wat vorm betreft, een beetje op chocoladehagelslag maar dan heel veel kleiner, de afmetingen zitten tussen zout en suikerkorrels.
Droge gist kan je ook niet meteen gebruiken maar moet je juist wel eerst een papje van maken.

Nu, als het al om de bovengenoemde droge gist gaat, zie ik nergens in een recept dat er eerst een papje van wordt gemaakt. Of zie ik iets over het hoofd?
Tot nu heb ik altijd instant "Gist Levure" van Dr. Oetker gebruikt om brood te bakken. Moet ik dit nu ook gebruiken i.v.p. droge gist? :think:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door Rik59 »

Frens..

Als je zo'n onderwerp als dit aansnijd is het wel makkelijk als je aangeeft waar je het gelezen hebt...

Ik kan me niet voorstellen dat er intussen een nieuwe bakkersgist ontwikkeld is dus denk ik dat er tussen instant en droge gist geen verschil is in deze..
Hier op het forum en ik denk door de meeste thuisbakkers wordt bij droge of instant gist gebruik gemaakt van Bruggeman gist..
Dus kun je er ook vanuit gaan dat het Levine bij droge gist om deze gist gaat..

SUC6!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door lekkermelig »

Er is wel degelijk verschil. Maar in NL is er inderdaad vrijwel alleen instant gist te krijgen.
Droge gist moet je eerst hydrateren/activeren en instant gist kan je zo bij je meel kieperen. Veel makkelijker en daarom gebruikt iedereen instant gist. Ik ken trouwens ook best veel mensen die liever verse gist gebruiken, maar dat is vooral in Duitsland, waar het ook beter te krijgen is (alhoewel onze jumbo en Marokkaanse super het ook wel hebben.

Dit linkje geeft volgens mij wel een heel aardig overzicht, met foto's zelfs.
https://broodsmakelijk.nl/verschil-drog ... stant-gist

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door Frens »

@lekkermelig
Daar heb ik de info ook vandaan. Maar ja ik weet nog steeds niet wat ik moet m.b.t. de recepten van Levine, want daar staat immers droge gist (papje dus?! wel/niet? Toch maar Instant gist en welk merk heeft de voorkeur? :roll:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door lekkermelig »

Ik vermoedde al zoiets.
Maar heb je dan droge gist? Dan zie je in dat artikel ook hoe je je rijstijden zou kunnen aanpassen.
Maar ik zou me er niet zo druk om maken. Als de hoeveelheden iets afwijken gaat het gewoon wat langzamer of sneller. Maar dat zelfde geldt voor de temperatuur, en die controleer je vast ook niet heel nauwkeurig (dat doe ik nou meestal wel trouwens). Je moet gewoon kijken wanneer je deeg goed is, dat is altijd leidend.
Voor omrekening van droge gist naar verse gist en dergelijke gebruikt de een bv ook een factor 3, en anderen weer 2,5. Bakken in winter of zomer levert grotere verschillen.
Ik gebruik voor alle recepten van Levine instant gist. Merk doet er niet zo toe, ik heb hier meestal Bruggeman. Als je nou toevallig droge gist heb maak je gewoon met een deel van het vocht en een klein beetje suiker gewoon eerst een papje. Werkt vast ook wel.
En ik durf rustig te zeggen dat de hoeveelheden gist in het eerste boek van Levine ook niet altijd perse consequent zijn. Voor sommige degen kan je best minder gist gebruiken, je moet het dan alleen warmer wegzetten of iets langer laten staan. Als je regelmatig bakt zie je het vanzelf wel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Droge gist is geen instant gist?!

Bericht door Frens »

@Meesterbakker Wil
Heb op dit moment zoals ik al aangaf instant gist Levure, werkt prima. Ik weet nu definitief waar we het over hebben: instant gist ;).
Maar het is goed te weten dat ik deze nog verder kan gebruiken, ook in de recepten van Levine. Als hij op is ga ik instant gist van Bruggeman proberen. En jawel hoor ik controleer zowel meel als water temp. als ik ga bakken om een streeftemp van 27 graden voor het deeg te krijgen. Toen ik dit forum nog niet ontdekt had heb ik me wel uren ingelezen op dit forum. Ik zie hier dat sommigen niet zo gecharmeerd zijn van broodsmakelijk.nl. Voor mij als beginnend broodbakker en trouwens voor een ieder die begint met broodbakken bevat deze site een schat aan informatie!

Jij nog bedankt voor je snelle reactie :thumbup:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Plaats reactie