Amarant

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Amarant

Bericht door Bakker Henk »

Onlangs heb ik een zakje amarant gekocht met de gedachte dit eens in een broodje te stoppen. Laatst hebben we het al eens gekookt als bijgerechtje. Nou het leek wel metselspecie (wat ook niet vreemd is: de Azteken boetseerden ermee met het bloed van slachtoffers).
Maar goed. Dit te koken had voor ons wel 30 minuten nodig!
Nou zie ik bij Xandra https://www.xandrabaktbrood.nl/brood-2/ ... -amaranth/ dat zij de gebruikte zaden en pitten eerst even roostert en daarna overgiet met heet water.

Mijn vraag is: Is dit overgieten met heet water genoeg òf zal ik de amarant toch nog even moeten voorkoken?
Misschien geeft dat tevoren roosteren ook al genoeg garing?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Amarant

Bericht door Rik59 »

Heb hier en daar even gekeken Henk (ook over de grenzen) maar kon geen duidelijk antwoord vinden...

Je hebt denk ik zelf ervaren hoe amaranth aanvoelde... en voor mij als het qua "hardheid" richting zonnepit zou gaan zou ik hem rustig met wat heet water gebruiken..

Gaat het meer richting tarwe- of roggekorrel qua hardheid dan lijkt het me toch verstandig het goedje even te koken.. tenminste als je wat tandartsrekeningen wil ontlopen :D :D

Ik moest roggekorrels ook wel meer dan een uur koken... maar daarna prima bruikbaar en dan ook een aanwinst in het brood...

Hier word de amarantkorrel even gekookt https://www.hetkeukentjevansyts.nl/rece ... anth-brood
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Amarant

Bericht door Bioloogje »

Hier wordt geadviseerd de korrels een nachtje in de week te zetten: https://www.dieetplaneet.nl/amaranth


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Amarant

Bericht door Rik59 »

The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Amarant

Bericht door Bakker Henk »

Broodje staat voor over een paar weken gepland. Maar een nachtje in de week klinkt ook erg goed. In ieder geval voorgaren.
Bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
vivelisa
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 22:38

Re: Amarant

Bericht door vivelisa »

Ik vond overgieten met heet water genoeg voor het verwerken in brood, en vond dat extra "knapperige beetje" wat de amaranth gaf in het brood dat ik er mee bakte erg lekker. Koken wordt een brij, vond dat geen succes (ik kookte het als variatie op quinoa, maar dat pakte toch heel anders uit :lol: ). Even weken als je niet van een knispertje in je brood houdt?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Amarant

Bericht door Bakker Henk »

Dank je wel, vivelisa. Ik heb het bij mij maar even vooruit geschoven. Kom wel weer een keertje. Teveel ideeën. Maar dit is wel weer een tip.
Plaats reactie