Tips waar droge gist te kopen?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilho
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 12:32

Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Ilho »

Ik heb vanmorgen even een fietsrondje gedaan. Bij de supermarkten in de omgeving wist ik al dat ze 1) geen gist hadden en 2) sowieso geen droge gist (alleen instant) hebben.

De plaatselijke Odin heeft al weken niks meer. De 2 plaatselijke bakkers verkopen alles behalve zelfbakbenodigdheden :).

Webshops zijn redelijk bevoorraad, maar met €7 verzendkosten toch best een kostbaar geheel voor een zakje gist van €2,50.

Maakt het in kwaliteit uit welk merk/type droge gist ik koop? Ik wil een poging doen om een luchtige Ciabatta te bakken, 1 op basis van desem en 1 op basis van gist. Het meel dat ik gebruik is van het type Manitoba (paar weken terug paar kg via Zuidmolen gekocht).

Tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Rik59 »

La Turk/Maroc winkél...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij iedere supermarkt hebben ze instant gist in zakjes van dr Oetker, dat is wat je nodig hebt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Halfje Bruin »

Nou iedere supermarkt? Hier ook al een paar dagen niet te krijgen. Stond ook een artikel in het financieel dagblad dat de thuisbakkers gist gebrek hebben.
Na de bloem en meel is dat het volgende moeilijk te verkrijgen bakproduct.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Rik59 »

Nah ben nog erg gezond hoor... nergens tekort aan...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Halfje Bruin »

https://radar.avrotros.nl/amp/bakken-zo ... even-tips/
Nog even een link over het gist tekort
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door papagena »

Hier verkopen ze het bij de Welkoop. Van die heerlijk grote pakken.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Bakker Henk »

Bij de molens?
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door GK-Renske »

Ik mag geen link plaatsen (hopelijk mag het zo wel), maar ik bestel altijd bij Glutenvrijemarkt meel en gist. Net nog gekeken, ze hebben nu 718 pakken instant gist van Bruggeman, 500 gram in voorraad.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Rik59 »

a € 9,00.... geef mij ze maar voor een derde van die prijs... :thumbdown: :thumbdown:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door GK-Renske »

Ja, ik weet het. Maar het is daar wel te koop. Ze zitten in Leiden, dus als je daar in de buurt woont dan scheelt dat verzendkosten.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door lekkermelig »

Het is niet verboden om links te plaatsen, als het de vraag van de topicstarter verduidelijkt. Maar domweg linkjes plaatsen naar producten bij bol.com, alibaba en veel andere webshops: daar kunnen al die forum gebruikers ook wel zelf zoeken.

Wat het gist onderwerp betreft: de vragensteller vroeg om ideëen voor gistleveranciers zonder relatief hoge verzendkosten. Daar voldoet geen enkele webshop aan denk ik. De pondspakken gist zijn overigens prima verkrijgbaar bij behoorlijk veel winkels, het zijn met name de kleine zakjes en pakjes van 125 gram die je niet veel ziet. Blokjes verse gist kom ik in ons ministadje trouwens ook gewoon overal tegen. Bij de oosterse supermarkt en de jumbo bijvoorbeeld. Welkoop was ook een mooie tip voor pondspakken. Daar doen we hier een eeuwigheid mee.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ilho
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 12:32

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door Ilho »

Dank voor de tips allemaal. Mijn schoonmoeder fietst eerdaags even langs Welkoop, waar ze als het meezit de kleine zakjes Bruggemans hebben liggen. In alle supermarkten waar ik afgelopen dagen geweest ben (niet veel, wel genoeg) was alles mbt meel/gist uitverkocht, behalve pakken pannenkoekbeslag :).

Ik had bijna bij die glutensite besteld, maar toen las ik ergens een stukje over de houdbaarheid van gist. Die 500gr pakken zijn dan in mijn geval echt zonde, want ik bak alleen/vooral voor bij de borrel, niet dagelijks voor lunch etc.

Ik ga er vanuit dat ik binnenkort wel zal slagen :).
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door lekkermelig »

55 gram (5x11) voor twee euro. 500 gram voor 5 euro. Het is in ieder geval niet zonde van je geld, en zo'n 500 gram pak gaat in de koelkast echt heel lang mee, als je het maar goed afsluit. Ik bak zelf heel veel, maar heel weinig met gist. Ooit een keer een 500 grams pak kado gekregen, en volgens mij meerdere jaren mee gedaan.

Je kan trouwens bij de welkoop voorraad direct online checken, van zowel de kleine zakjes als de pondspakken.
Pakjes van 125 gram zijn vrijwel nergens meer te krijgen, die pondspakken nog overal. Zakjes en blokjes verse gist is een beetje afhankelijk van de lokatie.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
everwijn
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 03:30

Re: Tips waar droge gist te kopen?

Bericht door everwijn »

Sinds de pandemie is het inderdaad zo dat de supermarkten weinig gist hebben. Bij de groothandel is het wel verkrijgbaar en veel turkse winkels hebben ook verse gist. Verse gist moet je ongeveer 3 keer zoveel gebruiken als gedroogd.

Bij de turkse winkel koop ik 42 gram verse gist voor 0,20 euro. van het merk brugggeman.
Plaats reactie