Webdraden in de bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank V
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 18:48

Webdraden in de bloem

Bericht door Frank V »

Hoi,
Ik doe een nieuwe zak tarwebloem open, prod datum 6/20, en deze lijkt heel wat webdraden te bevatten. Zou dit van een mot zijn? Wat doe ik met de bloem? Niet gebruiken?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Gebaxke »

Die webdraden (spinrag) is vaak van een meelmot.
Dan kun je het beste maar nieuw meel kopen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door lekkermelig »

Meelmotten. Je zal er niets van proeven, maar sommige mensen ontwikkelen overgevoeligheid, dus het beste maar niet gebruiken.

En als die zak rechtstreeks uit de winkel of molen komt zou ik er misschien wel mee teruggaan, maar helemaal voorkomen kunnen ze het ook niet als je duizenden kilo's graan hebt opgeslagen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Heb het ooit eens gehad in het meel na het malen in een watermolen, vermoedelijk veroorzaakt door de "kalander", insect wat huist in de pijpen tussen de stenen en het einde van de vulpijp. De hele partij gezeefd, er kwamen zwarte insectjes van minder dan 5 mm uit te voorschijn. Leek een heel klein torretje.
Dat was ook precies de reden dat die molen alleen voor diervoeder mocht malen.
Sindsdien laat ik malen in een andere molen, waar ik nooit iets geks heb geconstateerd.
Het nieuwe tarwe van 2020 staat reeds klaar, maar mag nog even wachten tot de herfst.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Flourpower »

Kneedhaak 2.0 schreef: za 08 aug 2020, 00:01
Heb het ooit eens gehad in het meel na het malen in een watermolen, vermoedelijk veroorzaakt door de "kalander", insect wat huist in de pijpen tussen de stenen en het einde van de vulpijp. De hele partij gezeefd, er kwamen zwarte insectjes van minder dan 5 mm uit te voorschijn. Leek een heel klein torretje.
Dat was ook precies de reden dat die molen alleen voor diervoeder mocht malen.
Sindsdien laat ik malen in een andere molen, waar ik nooit iets geks heb geconstateerd.
Het nieuwe tarwe van 2020 staat reeds klaar, maar mag nog even wachten tot de herfst.

Kalander is een kevertje. Die leggen eitjes in het graan. Wormpje eet graan leeg, popt tot een kever, kever legt eitjes, etc, etc.
Die vreten gewoon heel het bloemgedeelte op en verhuizen dan naar de volgende silo. Maken helaas geen draden, want dat valt eerder op..

Al meegemaakt en die tarwe kan je weggooien, want dat is alleen nog maar zemel en restanten van dat beestje..
Meelmotjes komen ook klein voor, dus 5mm kan zeker een motje zijn. Je hebt daar wat verschillende soorten in.. ;)

Stofzuigen en véél malen is dé oplossing. Nooit teveel stock, dus roulatie in de afzet..
Op meelpijpen en kisting: lichte onderdruk. Een goede industriële afzuiging doet wonderen, heb je ook geen last meer van stof..
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Carmiggelt »

Hallo,

vandaag ontdekte ik draden in mijn volkoren tarwemeel. Ik heb jarenlang regelmatig gebakken met de bbm en nu bijna een jaar non-stop desem. Eigenlijk nooit eerder dit fenomeen meegemaakt.
Laatst heb ik twee flinke bakken gekocht om meel in te bewaren - ik vind die 5 kilozakken zo onhandig scheppen. Dat vertelde ik bij de molen waar ik mijn meel koop. Daar werd me verteld dat ik het meel beter in de zak kan laten zitten wegens kans op beestjes. Het zal toch niet...
Ik denk niet dat iemand mij kan vertellen of ik nu zelf die meelmot in mijn meel heb geïntroduceerd. Maar ik ben toch benieuwd naar gedachten hierover ;)
Ik ben trouwens (op dit moment) wel van plan om het meel te blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door lekkermelig »

Ik vind het geen sterk verhaal van die molen. Die motten gaan veel makkelijker door papier heen dan door plastic. Papier is wel beter om te bewaren maar als je eenmaal last hebt van meelmotten kom je er niet zo makkelijk af.
Ik heb een paar jaar geleden vrijwel alles in plastic bakken gestopt na een behoorlijke mottenplaag, en sindsdien heb ik er veel minder last van. Het lijkt me echt sterk dat je probleem veroorzaakt wordt door die bakken. Ik zou persoonlijk dat meel niet meer gebruiken, als je het lang bewaart loop je ook kans dat je ander zaken besmet. Koekjes, paneermeel, muesli,brokken voor katten of honden: het is er allemaal gevoelig voor.
Overigens moeten die molens zelf ook wat moeite doen om motten te bestrijden, en dat wil nog wel eens verschillen. Ik ken molens waar er regelmatig nieuwe vallen gezet worden, maar ook molens waar je de motjes gewoon rond ziet vliegen bij warm weer.
Het schijnt dat eventuele motten en eitjes kapot gaan als je ze in de vriezer stopt. Zelf nooit uitgeprobeerd, en met een 25 kilo zak ook niet perse handig, maar met 5 kilozakken zou je het best kunnen proberen, door het een paar dagen in de vriezer te leggen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Carmiggelt »

Bedankt voor je reactie, Wil.
Ik ben net even met een zeef door het meel gegaan en ik heb een mot gevonden. Dat heeft me geloof ik wel genezen van mijn voornemen om er nog mee te bakken. Jammer maar helaas...
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Carmiggelt »

Misschien een gekke vraag... De mot zat dus in een plastic bak met tarwemeel. Die staat naast eenzelfde bak met roggemeel (van dezelfde molen). Is het wijs om de roggemeel ook preventief weg te gooien? Ik heb in dit meel/deze bak geen draden aangetroffen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door lekkermelig »

Ik zou alleen dingen weggooien als je heel duidelijk ziet dat er ongedierte in zit. Of die draadjes. Meestal zie je het vrij snel, vooral als je met wat meel schudt. Als het heel erg klontert zitten er waarschijnlijk draadjes in.
Het is voor de meeste mensen trouwens vrij onschuldig, maar ik lees ook wel dat mensen er een allergie aan over kunnen houden, dus als ik zoiets zie gaat het wel weg. Maar doe wat je goed dunkt, mijn advies geeft geen enkele garantie.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Carmiggelt »

Ik heb de molenaar gemaild en kreeg een heel correcte reactie, de weggegooide kilo's kunnen worden vergoed. Hij legde ook uit dat de eitjes die al in het graan zijn gelegd tijdens het malen niet allemaal kapot gaan. Hoe warmer de omgeving waarin het meel vervolgens wordt bewaard, hoe sneller de eitjes uitkomen. Dus inderdaad het meel zo koel mogelijk bewaren. Het is geen toeval dat dit in de zomer gebeurt! Mijn diepvries is voor 5 kilozakken helaas te klein. Dus bij warmer weer in aantocht is wat vaker naar de molen fietsen voor kleinere hoeveelheden meel ook een optie.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Flourpower »

Carmiggelt schreef: do 10 aug 2023, 06:45 Hoe warmer de omgeving waarin het meel vervolgens wordt bewaard, hoe sneller de eitjes uitkomen. Dus inderdaad het meel zo koel mogelijk bewaren. Het is geen toeval dat dit in de zomer gebeurt!
Nee, dat is helemaal juist. Helaas zitten we deze zomer nog eens met een zeer lange periode met (extreem) warm weer en een hoge relatieve luchtvochtigheid. Als je weet dat onder de 13° meelmotten gewoon 'stoppen' en boven de 20° massaal uitkomen (en eventueel doorkweken) dan kan ieder wel de conclusie trekken dat het momenteel allemaal niet zo ideaal is.

Wij merken alleszins dat dit jaar op jaar een steeds groter 'issue' wordt omdat we steeds vaker zulke weersomstandigheden hebben. Als daar dan nog kwaliteitsproblemen (lagere waarden mbt. oa. eiwit) bij komen is het plaatje compleet.

Ik persoonlijk voel mij soms meer kuisvrouw dan molenaar hier de laatste tijd.. en dan nog zijn die krengen er!
(en wij krijgen bij de bio-controle ieder jaar weer te horen dat we één van de properste molens zijn, dus ja.. :? )
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Pim
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 03 jul 2022, 09:19

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Pim »

Ik herinner me dat in de bakkerij van mijn ouders we daar ooit last van hadden.
Het was in de jaren '60, dus alweer even geleden, een stuk of 20 balen meel lagen opgeslagen in een apart hok naast de bakkerij en de zaak was 14 dagen gesloten wegens vakantie.
Eenmaal terug bleek in het meel allemaal draden (leek wel op spinnerag) te zitten die door de hele voorraad heen liep.
De linnen zakken meel van 50 kilo lagen gestapeld en van boven tot onder zaten de taaie glinsterende draden.

De meelfabriek kwam en ze noemde het "Leng" het was een micro organisme die voort woekerde in het meel.
Vanwege het warme weer en omdat er 14 dagen niet gewerkt was kon deze zich ontwikkelen.

De meelfabriek nam de balen meel mee terug (er mocht absoluut niet mee gebakken worden) en het voorraad hok moest zeer grondig ontsmet worden, vervolgens werd er niet meer geleverd dan dag-voorraad (dus ze kwamen dagelijks meel brengen in plaats van één keer in de week), en pas nadat met zekerheid kon worden vastgesteld dat er geen besmetting meer mogelijk was werd de normale levering weer hervat.

Of het gevaarlijk is/was weet ik niet maar ik kan me goed herinneren dat die mensen van de meelfabriek de kwestie heel serieus namen.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Flourpower »

Pim schreef: wo 20 sep 2023, 06:43
De meelfabriek kwam en ze noemde het "Leng" het was een micro organisme die voort woekerde in het meel.
Vanwege het warme weer en omdat er 14 dagen niet gewerkt was kon deze zich ontwikkelen.

Of het gevaarlijk is/was weet ik niet maar ik kan me goed herinneren dat die mensen van de meelfabriek de kwestie heel serieus namen.
Dat is een besmetting met de bacterie Bacillus subtilis. In theorie is deze nauwelijks giftig, maar kan inderdaad aanleiding geven tot mycotoxinen in het besmette product (mycotoxinen zijn wél giftig..)
Bacillus subtilis wordt ook gebruikt voor de productie/kweek van amylase enzymen (dus een broodverbeteraar!), maar in gewone vorm is dat een bacteriële infectie van meel/bloem. Komt overigens bijna nooit voor..

Waar de TS over spreekt is voor 99% zeker het rag van de meelmot. ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie