Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

Nou was ik al een tijdje opzoek naar een leverancier die meel, verbeteraars en mixen in grotere hoeveelheden heeft en ook hetzelfde aanbod heeft als wij bijvoorbeeld op het werk ook geleverd krijgen. Nou heb ik jrfood gevonden. Vandaag meel en bloem geleverd gehad van hun. Bloem en meel oa van dosche mills, meneba, koopmans maar ook suikernibs en krenten en rozijnen bijvoorbeeld. Ook verbeteraars en mixen oa van ireks en puratos. Ideaal voor de thuisbakkers die net als mij rond de 25kg en meer bloem in de maand er door halen. Eventueel wil ik wel samen inkopen voor de gene die in Overijssel wonen omgeving Hengelo/goor.

RedAfbeelding
Laatst gewijzigd door RedYssel op do 26 nov 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door Victory »

25 kg in de week 😲 jeetje dat is echt mega veel. Je hebt daar nu dan wel de grote oven voor 😜.
Bak je inmiddels voor de halve buurt?

Meneba is mijn lokale Bakker, zo vertelde hij, ook al jaren vaste klant 🙃 snap dat jij als beroeps bakker dezelfde kwaliteit thuis wil hebben.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door lekkermelig »

Ik snap helemaal niet dat je hetzelfde meel zou willen hebben als de grote bakkerijen. Vaak zitten er al heel veel toevoegingen in. Enzymen, ascorbinezuur en je hebt geen flauw idee wat de oorsprong van het meel is.
Niet dat ik het meteen veroordeel hoor, maar als thuisbakker streef ik helemaal niet naar dezelfde spullen als de professionele bakker. Als is het maar omdat de omstandigheden compleet anders zijn en omdat we andere apparatuur hebben en ook nog eens veel meer tijd.
Voor mij is het juist de kunst om zonder toevoegingen en bijvoorkeur ook biologisch zo goed mogelijk brood te bakken. Als ik broodverbeteraar wil eten koop ik mijn brood wel bij de supermarkt of de bakker.
Gelukkig mag iedereen lekker zelf bepalen hoe hij/zij bakt, met of zonder toevoegingen, met mixen, desem of juist niet. Het ging mij er alleen om dat "de professionele bakker" niet perse het voorbeeld is dat je thuis op alle fronten moet volgen.

Groetjes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

Victory schreef: do 26 nov 2020, 00:19 25 kg in de week 😲 jeetje dat is echt mega veel. Je hebt daar nu dan wel de grote oven voor 😜.
Bak je inmiddels voor de halve buurt?

Meneba is mijn lokale Bakker, zo vertelde hij, ook al jaren vaste klant 🙃 snap dat jij als beroeps bakker dezelfde kwaliteit thuis wil hebben.
Oeps :D nee god geen 25 in de week 25 in de maand red ik wel hoor!. Ik bak tegenwoordig voor wat familie en vrienden ja! :lol:. Ik vind het vooral heel prettig om precies te weten en te kunnen verwachten wat je ingrediënten doen!.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

[quote=lekkermelig post_id=71582 time=1606410990 user_id=472>
Ik snap helemaal niet dat je hetzelfde meel zou willen hebben als de grote bakkerijen. Vaak zitten er al heel veel toevoegingen in. Enzymen, ascorbinezuur en je hebt geen flauw idee wat de oorsprong van het meel is.
Niet dat ik het meteen veroordeel hoor, maar als thuisbakker streef ik helemaal niet naar dezelfde spullen als de professionele bakker. Als is het maar omdat de omstandigheden compleet anders zijn en omdat we andere apparatuur hebben en ook nog eens veel meer tijd.
Voor mij is het juist de kunst om zonder toevoegingen en bijvoorkeur ook biologisch zo goed mogelijk brood te bakken. Als ik broodverbeteraar wil eten koop ik mijn brood wel bij de supermarkt of de bakker.
Gelukkig mag iedereen lekker zelf bepalen hoe hij/zij bakt, met of zonder toevoegingen, met mixen, desem of juist niet. Het ging mij er alleen om dat "de professionele bakker" niet perse het voorbeeld is dat je thuis op alle fronten moet volgen.

Groetjes,

Wil

Hey Wil,

Snap je denkwijze wel hoor. Je wil graag weten wat je koopt en maakt en snap dat jij net als veel mensen e nummers schuwen. Voor mij als beroeps bakker is alles terug te vinden via onze leveranciers en oa specsplaza en ik zweer gewoon bij de t65 van koopmans, Vind ik beter draaien dan de t65 van bijvoorbeeld Holland meel. Verbeteraar is inderdaad niet nodig in een deeg maar ik vind het voor brood wat in de vriezer gaat toch wel een fijne toevoeging. Tuurlijk hoef je niet alles wat uit het bedrijfsleven voor lief te nemen maar ik volg graag de recepten/nieuws van bakkers in bedrijf en dingen die ik via collega's tegen kom, Zitten echt heel veel mensen bij die veel passie en innovatieve ideeën hebben in ons prachtige vak.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door Rik59 »

Ben het net Wil eens...

Ik zal thuis dezelfde rommel gaan bakken als wat 100% hier in de buurt doet... mix met beetje water en gist... het prachtige vak?? Sorry heb denk ik iets anders geleerd...

En voor je bij JR mag bestellen moet je eerst wel even langs de KVK...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door lekkermelig »

Het gaat me er niet om om anderen af te kraken, en zeker niet het bakkersvak. Ieder moet lekker zelf weten hoe hij/zij brood bakt, en dat zal voor de professional wel wat efficiënter moeten dan thuis, en ook reproduceerbaarder. Dat stelt hele andere eisen.

Ik wil inderdaad gewoon zelf weten wat ik in mijn eten stop, en zeker in mijn brood. Die E-nummers ben ik niet perse bang voor, en als ik denk dat het nuttig is gaat er bij mij ook weleens gluten bij, of vitamine C. Maar het moet wel een doel hebben. En de efficiëntie verhogen of goedkoper brood maken is hier geen doel op zich, dus pruts ik lekker aan met wat ik erin wil stoppen!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

[mention]lekkermelig [/mention] Dat is ook het geweldige aan de kunst van het bakken en broodbakken. Ben het volledig met je eens dat je op de ingrediënten nooit moet besparen!. Vind zelf de mix cultuur in de bakkerijen verschrikkelijk. Zoals waldkorn en het beste brood bijvoorbeeld. Als bakkers missen we echt onderscheid hierdoor wat is jammer vind!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

Rik59 schreef: do 26 nov 2020, 21:05 Ben het net Wil eens...

Ik zal thuis dezelfde rommel gaan bakken als wat 100% hier in de buurt doet... mix met beetje water en gist... het prachtige vak?? Sorry heb denk ik iets anders geleerd...

En voor je bij JR mag bestellen moet je eerst wel even langs de KVK...
Geen kvk nodig particulier kan gewoon bestellen heb ik dus ook gedaan t65,vkmeel en een fijne patent. Ik wist niet dat de meningen over verbeteraar/mixen zo verhit is hier. Met of zonder mix zonder kennis en basis technieken krijg je geen mooie broden. Dat is het mooie van het vak bakker.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door Rik59 »

Ik denk dat het net de meningen over mixen wel meevalt... tenminste... het hangt er vanaf wie je voor je hebt...

De één doet niets liever als met mixen bakken...

Voor mij (met o.a. een culinaire opleiding) houd het op als ik water met een poedertje sta te mengen....
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

[mention]Rik59 [/mention] Klopt het verschil met bearnaisesaus uit pak of zelf geklutst[emoji12]!. Zelf voor m'n bakkersopleiding paar jaar voor kok geleerd/gewerkt. Wel top dat jrfoods 25kg zakken levert van t65 en volkoren. Bak totaal bij mij om de hoek doet alleen nog maar met zakken van 10 waarbij ik best wel duurder uit ben en er gaat wel een paar kilo door in de week!.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door Victory »

Rik59 schreef: za 28 nov 2020, 17:13 Ik denk dat het net de meningen over mixen wel meevalt... tenminste... het hangt er vanaf wie je voor je hebt...

De één doet niets liever als met mixen bakken...

Voor mij (met o.a. een culinaire opleiding) houd het op als ik water met een poedertje sta te mengen....
Ik zie bij BBM gedeelte vaker iets vermeld over mixen. Ik denk wel dat het eraan ligt wat je nodig hebt. Als ik koolhydraatarm zou moeten pak ik toch echt een mix van de zuidmolen. Voor de rest doe mij maar gewoon bloem meel met hoogstens ascorbinezuur erin.

Ik ben de dochter van een kok en bak, kook en maak een hele zooi in in mijn keukentje. Ik heb geleerd met de basis lekker te koken en wil dus ook bepalen wat ik in mijn brood stop.
RedYssel schreef: za 28 nov 2020, 17:59 Klopt het verschil met bearnaisesaus uit pak of zelf geklutst[emoji12]!. Zelf voor m'n bakkersopleiding paar jaar voor kok geleerd/gewerkt. Wel top dat jrfoods 25kg zakken levert van t65 en volkoren. Bak totaal bij mij om de hoek doet alleen nog maar met zakken van 10 waarbij ik best wel duurder uit ben en er gaat wel een paar kilo door in de week!.

Red
Tegenwoordig kunnen veel mensen niet meer zonder pakjes en zakjes iets lekkers op tafel zetten. Appeltaartmix, cakemix of oliebollenmix kopen vind ik ook zo'n dingetje. Mensen kunnen schijnbaar geen bloem, zout en suiker afwegen, maar boter afwegen en eieren tellen lukt net 🙈. Met 2 minuutjes meer tijd erin steken heb je voor minder geld meer smaak 🤔 en minder troep waar iedereen over valt. Maar goed zo denk ik erover.

Bouwhuis is inderdaad belachelijk duur geworden sinds ze 10kg zakken verkopen 😱. Begin van het jaar was het echt de moeite waard daar te bestellen,maar tegenwoordig is de zuidmolen met de verzendkosten erbij goedkoper. Hun assortiment is nog groter ook 😜.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Nieuwe bloem/ ingrediënten leverancier

Bericht door RedYssel »

[mention]Victory [/mention] klopt. Mijn moeder koopt ook altijd pannekoek mixen en cakemixen en elke keer dat ik zeg ze t met meer smaak makkelijk zelf kan zegt ze "maar dit is toch veel makkelijker"[emoji23]. Zou zelf eigenlijk alleen voor maïsbrood mix kopen omdat ik niet voor alles bloem en meel wil hebben liggen.
Passie voor de ambacht!.
Plaats reactie