Het is wel herkenbaar al die soorten. Ik beperk me tegenwoordig ook wat meer, maar ik heb toch nog steeds zo'n 15 a 20 soorten in de kast staan
Smaak van spelt is wel iets anders, maar dat is redelijk subtiel. Niet iedereen proeft het, maar ik ken wel een hoop mensen die vinden dat het beter te verteren is. Ook in spelt heb je trouwens nog behoorlijk veel soorten en bepaalde soorten zijn in NL niet eens fatsoenlijk verkrijgbaar.
Het vraagt vaak een iets andere manier van bakken (minder kneden, kookstuk). Niet onbelangrijk: het is veel duurder dan gewoon tarwemeel.
Met een iets aangepaste werkwijze zijn spelt en tarwe vrij makkelijk inwisselbaar, en de smaak misschien een heel klein beetje anders.
Ik bak persoonlijk nauwelijks met spelt, omdat er zoveel ander brood is wat ook lekker is, en minder gedoe met kneden en kookstukken.
Of je het verschil de moeite waard vindt? Dat moet je zelf bepalen.
Zo gebruiken wij in een bepaald pizzarecept bijvoorbeeld altijd een beetje einkorn. Niet eens traditioneel, maar wel ontzettend lekker. Als het er niet in zit (<10%) proeven ze het hier meteen....
Tja, en voor het verschil in prijs? Ik bak niet omdat het goedkoper is, zeker niet als je kijkt naar stroomkosten, afschrijving oven en mixers. Het is een hobby, dat kost nou eenmaal wat, maar het gaat erom dat er heerlijk brood moet komen.
En dan hebben we het niet eens over de tijd die het kost. Die paar centen extra voor spelt in plaats van tarwe kunnen we dan ook niets meer schelen. Als je het maar de moeite waard vindt, en dat is zeker niet bij alle granen zo.
Wil