Lecithine

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Lecithine

Bericht door Jos bakt »

Er is op dit forum niet veel te vinden over het toevoegen van lecithine aan deeg. Elders trouwens ook niet. Ik vond ergens dat je eidooier toe kunt voegen en dat dit goed resultaat zou geven. Dus probeerde ik dat een keer en het resultaat vond ik verbluffend. Ik bak altijd volkorenbrood en misschien dat het juist daar zo'n positief effect heeft op de malsheid van het brood. Lecithine blijkt verantwoordelijk voor het effect dus dus die eidooier is niet nodig als je lecithine toe kunt voegen.

Het vinden van een adres waar je lecithine kunt kopen bleek niet eenvoudig. Op Broodsmakelijk vond ik dat het moeilijk te krijgen is voor particulieren. Aanvankelijk kwam ik uit bij een 'biologische' winkel. Lecithine schijnt namelijk ook een voedingssupplement te zijn. Bij die 'biologische' winkel hanteren ze ook 'biologische' prijzen, dus heb ik verder gezocht. Uiteindelijk kwam ik uit in Duitsland waar het niet zo heel moeilijk was om een verkoopadres te vinden.

Wellicht ken je het effect van het gebruik van een eidooier of lecithine al. Zo niet, doe je voordeel ermee!

PS Degenen die vinden dat broodverbetermiddelen niet nodig zijn, hoeven niet te reageren in dit onderwerp.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Lecithine

Bericht door lekkermelig »

Ik vind die PS niet echt nodig. Op dit forum mag iedereen overal op reageren, zolang het maar op een nette manier is. Geen enkele noodzaak om de discussie te beperken tot iets wat jou beter bevalt.

Het staat je natuurlijk wel volkomen vrij om reacties van anderen te negeren. Maar dit is wel een forum waar ook gediscussieerd mag worden. Misschien leren we zo nog wat van andere inzichten.

Ik denk trouwens dat iedereen zelf lekker moet weten waarmee hij/zij bakt, geen enkele noodzaak wat mij betreft om anderen te overtuigen.

Groetjes, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Lecithine

Bericht door Jos bakt »

lekkermelig schreef: za 12 dec 2020, 18:17 Ik denk trouwens dat iedereen zelf lekker moet weten waarmee hij/zij bakt, geen enkele noodzaak wat mij betreft om anderen te overtuigen.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Lecithine

Bericht door Bantam »

Voor wat het waard is :
https://www.pit-pit.com/geroosterd-sojameel.html

Sojameel bevat van nature erg veel lecithine.
Misschien kan dit je voorthelpen?
De producten die ik bij Pit-Pit koop zijn altijd piekfijn in orde.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Lecithine

Bericht door Jos bakt »

Ik heb de lecithine hier gekocht.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Lecithine

Bericht door Rik59 »

Jos bakt schreef: zo 13 dec 2020, 09:04 Ik heb de lecithine hier gekocht.
Dat zijn dure broodjes!! Nu heb je wel niet veel nodig maar bijna € 25 voor wat lecithne...
Ik heb het in het begin wel gedaan.. en dan met eidooiertjes maar zag geen resultaat waarvan ik achterover sloeg dus mee gestopt..

Lecithine is overigens niets meer dan een bindmiddel... het bind olieachtige en waterachtige vloeistoffen perfect aan elkaar (denk aan mayonaise) ... homogeniseren noemen we het dit bindproces...

Bindmiddelen lijken we meer dan voldoende te hebben in die glutenklomp die we iedere keer maar weer produceren... dus wat meer vocht misschien??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Lecithine

Bericht door Jos bakt »

In de 'biologische' winkel is het pas duur: € 9 voor 300 g.

De transportkosten zijn vrij hoog bij levering uit Duitsland. Misschien de volgende keer er iets anders bij bestellen...

Meer vocht geeft niet het effect wat ik met eidooier of lecithine bereik.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Lecithine

Bericht door Jos bakt »

Bantam schreef: za 12 dec 2020, 23:19 Voor wat het waard is :
https://www.pit-pit.com/geroosterd-sojameel.html

Sojameel bevat van nature erg veel lecithine.
Misschien kan dit je voorthelpen?
De producten die ik bij Pit-Pit koop zijn altijd piekfijn in orde.

Dankjewel! Ik heb gevonden dat De Zuidmolen het ook verkoopt en aanzienlijk goedkoper is.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Lecithine

Bericht door Bantam »

Jos bakt schreef: zo 13 dec 2020, 23:00 ........................knip........................

Dankjewel! Ik heb gevonden dat De Zuidmolen het ook verkoopt en aanzienlijk goedkoper is.
Fijn dat je een oplossing hebt. En inderdaad heel veel goedkoper. :thumbup:
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Lecithine

Bericht door KeesR »

Sojameel is een oxydant, gaat ten koste van de smaak maar zorgt voor iets betere rijseigenschappen net als lupinemeel.

Lecithine is een broodverbeteraar. https://broodsmakelijk.nl/glossarium/ne ... /lecithine
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Lecithine

Bericht door Jos bakt »

Wat zijn de eigenschappen van lupinemeel?
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Lecithine

Bericht door KeesR »

Bevat lipoxygenase dat gluten versterkt; tevens bevat t meer suikers dat rijs versterkt. Daarvoor wordt t gebruikt. Door oxydatie gaan wel smaakstoffen verloren. Wordt ook gebruikt voor koolhydraatarm brood.
Plaats reactie