Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Goku »

Hoi Bakkers,

Misschien wil ik wat experimenteren met gluten om toe te voegen aan meel dat wat minder eiwit bevat. Bijvoorbeeld Einkorn of Kamut.
Bij de Zuidmolen kan je gluten per kilo kopen, met mijn gebruik zal dat best een poos meegaan.

Kan iemand iets zeggen wat de houdbaarheid van gluten zijn? Ik heb hier geen idee van. Als ik moet gokken denk ik dat het vergelijkbaar is met houdbaarheid van meel, maar ik kan dit beter vragen aan iemand die hier ervaring mee heeft. Idealiter gaat het zo lang mogelijk mee. Maar ik kan ook porties vacumeren en op relatief lage temperatuur bewaren.

Ik denk aan biologische gluten omdat vrijwel al mijn ingredienten biologisch zijn, wellicht maakt dat nog een verschil.


Dank,


Goku
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Jos bakt »

Ik heb een tijd geleden (ik weet niet meer precies wanneer) tarwegluten bij De Zuidmolen gekocht. Op die zak staat: houdbaar tot mei 2022.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Bantam »

Als ik vandaag gluten koop (80% eiwit) bij mijn gluten leverancier dan is die goed tot minstens 17/4/2022.
Wel droog, donker en koel bewaren.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Goku »

Ah, super goed en bruikbare informatie. Dank ik ga hier inderdaad mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Flourpower »

2 a 3 jaar na productie.. ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door PePo »

En nog (veel) langer. De warenwet zegt dat er een houdbaarheidsdatum op moet, maar bij dit soort producten is dat meer afhankelijk van hoe het wordt opgeslagen, dan dat de datum op de zak leidend is.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door lekkermelig »

Nou ja, Flourpower is zelf molenaar, dus die zal het wel weten...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van gluten als apart ingredient

Bericht door Flourpower »

PePo schreef: vr 29 jan 2021, 19:30 En nog (veel) langer. De warenwet zegt dat er een houdbaarheidsdatum op moet, maar bij dit soort producten is dat meer afhankelijk van hoe het wordt opgeslagen, dan dat de datum op de zak leidend is.
THT is een richtlijn, maar de BBD zou ik toch niet mee gaan spelen. Die is soms al schandalig lang...

THT bij gluten is in normale omstandigheden zeker haalbaar, maar zelfs hier zou ik de BBD niet halen in de opslag. Dit terwijl we toch een redelijk gelijkmatige temperatuur hebben hier op de molen. Tegen de tijd dat je de BBD gehaald hebt dan heb je zeker al eens een (veel) hogere luchtvochtigheid gehad en kan je schellen snijden van die gluten... :roll:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie