Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menn_o
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:19

Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Bericht door Menn_o »

Ik ben een poging aan het doen om met verse gist te werken, zo'n vierkantje stopverf. In sommige recepten zie je dat ze eerst de verse gist activeren met warm water of melk en een beetje suiker. Maar daarnaast zie je ook dat bakkers het meteen meteen met de overige ingredienten. Wat is het verschil en wanneer doe je het een of het ander? Maakt het uit? Ik heb al veel gezocht op internet maar ik kan geen eenduidige uitleg vinden.

Groeten

Menno
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Bericht door lekkermelig »

Welkom Menno,

Voordat je vragen begint te stellen zou ik zeggen: stel je even voor, en lees onze forumregels even door.
viewtopic.php?f=32&t=3536

Wat betreft je vraag:
Activeren met vocht en een beetje suiker geeft je gist een iets snellere start, en het mengt ook net iets sneller.
Maar ik heb het zelf ook wel direct door mijn deeg heen gekruimeld, en dat zie ik anderen soms ook wel doen. Je kan het gewoon allebei eens proberen, ik denk dat je met de kruimelmethode ook goede broden kan bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Bericht door bakplaat »

Tijdens de vakopleiding, leerden we de (verse) gist op te lossen in een (klein) gedeelte van het deegvocht (lauwwarm) melk of water,
Later in de praktijk, in de professionele bakkerijen werd/wordt dat nauwelijks meer gedaan tenzij bij heel kleine deegjes.
De werking van de gist wordt er niet minder door.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Deskman
Jongste bediende
Berichten: 36
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 09:55
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Bericht door Deskman »

Je hebt geen suiker nodig om gist aan de gang te krijgen. Ik denk dat de belangrijkste reden om het aan te lengen met water is om het goed te mengen met het meel waar de gisten de koolhydraten (suikers) van omzetten. Als je 20 kilo of meer goed in een machine kneedt zal je minder problemen hebben met die verdeling. Gisten bewegen zich niet door je deeg heen - ze vermeerderen zich in razend tempo door je deeg heen.

Er zijn meer redenen om het niet de doen dan om het wel te doen. Haast is er een reden om het wel te doen. Maar haast en bakken zijn geen goede maatjes...
"A camel is a horse designed by committee." (Sir Alec Issigonis)
Gebruikersavatar
Bakkerij van Driel
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 okt 2017, 18:10
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verse gist eerst activeren of meteen met bloem mengen?

Bericht door Bakkerij van Driel »

Vroeger op school, toen we nog degen met de hand moesten kneden, leerde we inderdaad dat je de gist eerst even in het water moet oplossen.
De enige rede die ik kan verzinnen daarvoor is, omdat je met de hand nooit zo intensief zult kneden als met een machine. Maar je hebt natuurlijk ook nog degen die je eigenlijk nauwelijks kneed. Bijvoorbeeld Limburgse vlaaien en koffiebroodjes. En dan is het zelfs noodzakelijk om het eerst op te lossen, zodat je toch een goede verdeling krijg.
Ik maak een Live bak-stream op maandag, woensdag en vrijdag 19.00 uur op www.twitch.tv/supercarolus.
Daarin maak ik vooral veel brood, met behulp van een oude broodbakmachine en een normale keuken oven.
Plaats reactie