Relaas pindakaas

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Relaas pindakaas

Bericht door Jos bakt »

Naast het bakken in de oven gebruik ik ook een broodbakmachine (bbm). Wat me opvalt in de recepten voor de bbm is dat er altijd vetstof (boter, olie) toegevoegd wordt. In het brood wat ik in de oven maak gebruikte ik nooit vetstof. De functie van vetstof is het zachter maken van de kruim en het langer houdbaar maken. Aanvankelijk vond ik dat niet belangrijk maar het brood in de broodbakmachine wordt aanzienlijk beter als er wat vetstof in zit.

Ik heb een brood (ik bak uitsluitend volkorenbrood) gemaakt in de bbm met zonnebloemolie. Dat zou neutraal van smaak zijn. Op zich is dat waar, maar het brood rook me toch een beetje teveel naar oliebollen...

Ik heb ooit gewerkt in de pinda-industrie en herinnerde me dat pindakaas voor 50% uit olie bestaat. Zou je dan ook pindakaas als vetstof kunnen toevoegen? Nou, dat blijkt fantastisch te werken! Ik voeg 5% van het meelgewicht aan pindakaas tegen het einde van het kneedproces toe en 1,75% water extra om te compenseren voor de droge stof in pindakaas. Het komt dus neer op 2,5% vetstof.

Naast het toevoegen van vet zal het ook wat met de smaak doen. Ik kan me voorstellen dat dit niet gewenst is als je witbrood maakt. In mijn volkorenbrood proef ik het niet en mijn proefpanel (ik heb niet verteld dat ik pindakaas toegevoegd heb) vindt het brood heerlijk.

Tip: probeer het eens uit. Ik vermoed dat je niet langer zegt: 'helaas pindakaas'!
Gebruikersavatar
nietzoluchtig
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 09:26

Re: Relaas pindakaas

Bericht door nietzoluchtig »

Wat een bijzondere suggestie. Leuk om eens te proberen. Overigens doe ik altijd een flinke scheut extra vierge olijfolie door m’n deeg. Of roomboter als het een (zeldzaam) wit brood is.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Relaas pindakaas

Bericht door Jos bakt »

Inmiddels weet mijn proefpanel dat ik pindakaas toegevoegd heb. Ik heb brood voor ze gebakken zonder pindakaas en met, en gevraagd waar de voorkeur naar uitgaat. Het proefpanel heeft unaniem gekozen voor brood met pindakaas in het deeg.

Dus voortaan gebruik ik, ook als ik niet in de bbm bak, pindakaas!

Ik gebruik 100% pindakaas omdat er dan alleen (vloeibare) pinda-olie in zit. De standaard pindakaas bestaat slechts voor 85% uit pinda aangevuld met zonnebloemolie en volledig gehard palmvet. Ik gebruik pindakaas zonder stukjes noot omdat de olie in de stukjes niet beschikbaar is als vetstof voor het deeg.
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Relaas pindakaas

Bericht door PePo »

Waarom dan geen pindaolie ipv zonnebloemolie? Arachideolie is in iedere supermarkt te koop.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Relaas pindakaas

Bericht door Jos bakt »

Arachideolie kan ook. Maar dat heb ik niet in huis. Pindakaas wel.

Arachideolie draagt niet bij aan de smaak. Wellicht dat pindakaas dat wel doet. Niet dat het proefpanel het opmerkt overigens. Ze willen nu alleen nog brood met pindakaas (in het brood dan). Dus het zal toch wel iets bijdragen aan de totale broodbeleving.
Plaats reactie