Je hebt volkorenmeel en volkorenmeel

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Je hebt volkorenmeel en volkorenmeel

Bericht door Jos bakt »

Al ruim een jaar bak ik volkorenbrood voor onszelf en het gezin van mijn dochter. Het is meer dan een leuke hobby geworden die steeds weer uitdaagt en voldoening geeft.

Aanvankelijk gebruikte ik volkorenmeel van Jumbo en Albert Heijn, maar ontdekte al snel een molen waar ze zelf het meel malen. Na eerst enkele kleinverpakkingen (1 kg en 2,5 kg) gekocht te hebben ben ik overgestapt naar zakken van 25 kg. Die zijn namelijk per kg meel een stuk voordeliger. De eerste zak van 25 kg leverde goed brood op. Het deeg was prettig om mee te werken. De daaropvolgende 2 zakken van 25 kg waren nog beter. Superdeeg en superbrood.

Maar toen ineens ging het mis. De volgende zak van 25 kg bevatte echt iets anders dan ik gewend was. De kneedtijd was afwijkend (veel korter) en het deeg kon minder water opnemen. De molenaar bleek zich hiervan bewust. Ik was niet de enige die geklaagd had... Het had iets te maken met de prijs van de tarwe en nog wat vage dingen. Ik kreeg niet echt een goed antwoord. De volgende zak zou weer van de vertrouwde kwaliteit zijn...

Maar ook die was afwijkend. Nu geen korte kneedtijd meer maar een extreem lange en de wateropname was ook niet om over naar huis te schrijven. Het meel boven uit de zak was nog redelijk verwerkbaar, maar naarmate ik dieper in de zak kwam werd het steeds minder fijn. Ik dacht dat het aan andere ingrediënten lag of dat mijn werkwijze misschien in de loop van de tijd zodanig veranderd was dat het niet meer goed ging. Je gaat aan alles twijfelen.

Dus heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken om 'fabrieksmeel' te kopen bij een andere leverancier. Ook een molen, maar die maalt volgens mij niet zelf.

Het resultaat is ouderwets. Zowel de verwerkbaarheid als het brood zijn super. Het lag dus niet aan andere ingrediënten of aan mijn werkwijze maar aan het meel van de molen. Ik zal waarschijnlijk nooit te weten komen waarom het volkorenmeel van deze molen zo variabel was. Belangrijker is dat ik een oplossing gevonden heb. Meel van de molen is dus niet altijd beter dan fabrieksmeel...
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Je hebt volkorenmeel en volkorenmeel

Bericht door Lang delfje »

Fabrieksmeel wordt door verschillende tarwe soorten te gebruiken geblend tot een gestandaardiseerd product. De molenaar heeft deze mogelijkheid niet.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Je hebt volkorenmeel en volkorenmeel

Bericht door bakplaat »

Bij deze leverancier:www.de-zuidmolen.nl zit je altijd goed, alleen al om het ruime assortiment aan producten en de constante kwaliteit :thumbup: Je kunt er online bestellen, als ook de winkel bezoeken. Als je online bestelt zoals bijv, in jouw geval 25 kg. Volkorenmeel betaal je er ook geen verzend
kosten voor en wordt je bestelling keurig thuisbezorgd.

Let op...Ik heb geen enkele baat hoor, bij deze aanbeveling..

Ik kombineer mijn bezoek aan de molen altijd met een bezoek aan Duitsland, voor boodschappen en zeker ook voordelig tanken :thumbup:
De Zuidmolen is gevestigd op +/- 1,5 km van Duitsland.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Je hebt volkorenmeel en volkorenmeel

Bericht door Jos bakt »

Dank voor je reactie bakplaat!

Ik was al vaste klant bij De Zuidmolen voor alles behalve meel Maar sinds mijn ervaringen met die andere molen, koop ik ook meel bij De Zuidmolen.

Je betaalt altijd verzendkosten behalve wanneer je het ophaalt in Groesbeek. Meestal bestel ik via de molen in Geffen bij De Zuidmolen. Dan betaal je iets meer dan de prijs die De Zuidmolen vraagt, maar geen verzendkosten. Dat is meestal voordeliger en het voordeel is dat je leuk contact hebt met de mensen van de molen in Geffen als je de bestelling komt ophalen op zaterdag.
Plaats reactie