welke voeding gist

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broodjegezond
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 08:42

welke voeding gist

Bericht door broodjegezond »

Gisten hebben voor hun groei altijd suiker nodig. Suiker zetten ze hierbij voor het grootste deel om in alcohol en koolzuurgas.

Vraag ; graag zou ik willen weten welke suiker(s) bakkersgist precies nodig heeft ?
Kan ik bv i.p.v. gewone tafelsuiker ook fruitsap met een hoog suikergehalte gebruiken ?
Ik heb nog een flesje bosbessensap staan ...
misschien is het gist daar ook tevreden mee ?

Tafelsuiker doet het gist snel rijzen. Maar gaat het brood ook rijzen wanneer ik geen tafelsuiker toevoeg maar bv een snelle koolhydraten zoals ; rijst(meel) - frisdrank - tarwebloem - appelmoes - frisdrank- fruit...etc...

bijvoorbaat dank
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: welke voeding gist

Bericht door hjeverts »

Beste Broodjegezond,

Allereerst welkom op het forum. Meestal stellen nieuwe leden zich eerst even voor op het forum alvorens een vraag te stellen...

Wat betreft je vraag: Gist haalt al voldoende suikers uit het zetmeel in je meel. Het toevoegen van (extra) suiker is dus ook niet nodig voor het krijgen van een goed gerezen brood. Wel zal het bijvoorbeeld de korst iets donkerder laten kleuren of zoals je zelf al aangaf de rijstijd iets verkorten. Met andere woorden, je brood zal ook rijzen als je andere bronnen van suiker in je deeg aanwezig hebt in combinatie met gluten om de lucht vast te houden.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Plaats reactie