Bloem aanschaffen in België

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Bloem aanschaffen in België

Bericht door Victory »

Hallo (Belgische) broodbak vriendjes :wave:

Wij gaan over een paar weken naar de Ardennen in België en de BBM gaat mee. Nu vroeg ik mij af of je bij de supermarkten in België sterke bloem en meel kunt kopen (tarwe en spelt), zo ja welk merk/winkel. Om nou ook nog allerlei zakken bloem en meel te maken en mee te nemen buiten alle kampeer rommel vind ik toch wel veel extra gedoe. Dus als het niet hoeft..

Ik hoor graag van jullie terug ☺️
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Bantam »

Beste Victory,
Je stelt een goede vraag maar ze is moeilijk tot je voldoening te beantwoorden. Als Vlaming is Wallonië ook een klein beetje buitenland voor ons.

Gewoonlijk koop ik, als Belg, mijn bloem/meel bij de plaatselijke molen of de bio-molen ( Van Eecke in Varsenare, bij Brugge of À la Tarte in Nazareth, bij Gent.)
Uitzonderlijk koop ik eens harde bloem/meel ( cfr. Manitoba en dergelijke ) bij Nederlandse webshops. Die heb ik op dit forum leren kennen. :P
Maar in Wallonië ben ik niet zo bekend met molens.

Bij de winkelketen Colruyt en vooral Bio-Planet heb je een redelijk assortiment bloem/meel. Je kan dat vinden op hun website.
Bij Bio-Planet heb je veel keuze met verschillende soorten maar diep in de Ardennen hebben ze niet veel winkels. Eens voorbij de Sambervallei hebben ze zelfs geen winkel meer en juist daar beginnen de Ardennen.
Colruyt heeft wel winkels maar iets minder keuze.

Aveve is een keten met heel veel soorten bloem/meel. Ze zijn kampioen in soorten mixen. Ze hebben zoveel keuze dat ik er hoofdpijn van krijg. :D :lol: En ze hebben winkels in Wallonië. Of ze "sterke" bloem hebben weet ik niet heel zeker.Maar voor een vakantie BBM is het een paradijs.
Hopelijk helpt het je een beetje.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Victory »

Bantam dankjewel!

Wat een heerlijk uitleg over België.
Ik denk dat er inderdaad niet heel veel in de buurt te vinden is. Ik denk dat ik beter wat kg meel en bloem van huis mee neem als ik het zo hoor.

Aveve winkel pas ik toch wel voor. Dat is eigenlijk hetzelfde als de soezie mixen hier. Precies wat ik absoluut niet wil hebben of ongeschikt is ivm dieet.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Bakker Henk »

Even googelen met de woorden: Ardennes, Belgique, farine. En er komen al verschillende molens voorbij die bloem zouden hebben.
De websites zijn al niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Jos bakt »

Ik heb even gewacht met reageren op je vraag Victory. Ik heb namelijk niet het antwoord waar je op zit te wachten denk ik.

Ik neem mijn eigen meel(mengsel) mee naar mijn vakantieadres. Immers de recepten en werkwijzen zijn gekoppeld. Wat thuis werkt met de ingrediënten die je thuis gebruikt is mogelijk niet zomaar te vertalen naar andere ingrediënten op je vakantieadres.

Ik maak thuis pakketjes meelmengsel en weeg zout en gist ook apart af en dan hoef ik alleen nog water toe te voegen. Dus voor ieder baksel in de BBM heb ik een zak meelmengsel een zakje zout en een zakje gist. Je hoeft dan alleen het water nog af te wegen.

Zout zou je natuurlijk ook aan je meelmengsel toe kunnen voegen. Mijn werkwijze in de BBM is eerst het water in het bakblik, dan het zout erbij en oplossen. Dan het meel en als laatste de gist (bovenop).
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Victory »

Henk dankjewel voor de zoektermen 😇 blijkt één van die molens, waar ik zelfs online kan bestellen, op 14km van de camping af te zitten. Dat is nog eens leuk en ze verkopen ook de benodigde spelt. Blije bakker hier.
Zout en gist neemt toch iets minder ruimte in😃

Jos dat was inderdaad mijn andere idee, maar in een kleine vouwwagen is de ruimte zo vol. De BBM, zout, gist en wat kleine attributen moeten ook nog mee 😆.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Jos bakt »

Ik ben benieuwd hoe het bakken met de BBM tijdens je vakantie is gegaan. Is het allemaal gelukt? Wat waren je ervaringen met meel kopen op locatie?
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Bloem aanschaffen in België

Bericht door Victory »

Ik heb uiteindelijk gewoon zakken mee genomen met 50/50 spelt of tarwe bloem/meel en los zout en gist +vakantie precisieweegschaal en nog zakjes zaden mix geschikt voor dieet of gewoon. Werkte perfect. Was ivm niet wakker willen worden van de BBM wel minder handig plannen dan thuis. De BBM stond uiteindelijk op een sterk krat, zeker niet waterpas, maar werkte prima. Ik keek wel extra of de boel goed opgenomen werd tijdens het mixen.

Ik zou het zo weer doen, zeker voor het dieet wel handig en voor de rest was af en toe een lokaal gekocht brood ook wel lekker hoor. Bakken in de tent, gewoon doen!

Nu moet ik wel zeggen dat ik bijna aan het eind van de vakantie mijn hybride broden wel begin te missen hoor! Desem probeer ik weer nieuw leven in blazen na lange koelkast rust.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie