Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Door Pascal
Weet iemand hoe deze "steker" heet en waar je deze zou kunnen kopen. Ik kan het namelijk niet terug vinden op internet. Alvast bedankt, Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Door Haverbrood
lijkt wel veel op een botersteker.
Door Maciek
Haverbrood schreef:lijkt wel veel op een botersteker.
Botersteker is ook de enige wat ik tegenkwam bij het googelen.
Door bakplaat
Ik zou ook niet direkt een passende naam weten,voor dit overigens wel functionele apparaat.Heb dit nooit gekend of mee gewerkt in mijn bakkerscarrière.

Wel ooit nog eens met deze z.g 'verdeelbak' ...

Afbeelding

...die een deegstuk in 28 stuks verdeelt. Het deegstuk werd in de met bloem bestoven bak (deel 1)geplaatst, waarna het geperst werd met de vlakke kant van het deksel (deel 2) die tenslotte werd omgekeerd en er de 28 deegstukjes van maakte. Dit apparaat is jaren geleden uit de bakkerij verbannen en vervangen, eerst door het Verdeelapparaat die nog handmatig bediend werd en het deegstuk in 30 gelijke stukjes verdeelde.
Weer later kwam hiervoor in de plaats de elektrische Verdeel/opbolmachine die in een actie het deegstuk verdeeld en meteen opbolt.
Deze machine die de bakker veel werk bespaart, wordt nog dagelijks in de meeste bakkerijen gebruikt.
Tenslotte nog dit leuke filmpje,hoe je met enig teamwork ook handmatig razendsnel kunt Opbollen
Door Rik59
Zag vanmiddag een afbreekbrood met de vierkante ingestoken vorm als op de foto..

Het werd een tapas afbreekbrood genoemd..

Dussehhh... Tapasbroodsteker?? Tapasbroodverdeler?? :shy:
Door Pascal
Rik59 schreef:
do 12 apr 2018, 16:31
Zag vanmiddag een afbreekbrood met de vierkante ingestoken vorm als op de foto..

Het werd een tapas afbreekbrood genoemd..

Dussehhh... Tapasbroodsteker?? Tapasbroodverdeler?? :shy:
Helaas, dat had ik ook al geprobeerd.... Maar toch bedankt voor het meedenken :)
Door Pascal
willemsingapore schreef:
vr 13 apr 2018, 08:49
Waar heb je die foto vandaan of gevonden?

Groetjes,

Willem
Deze stond lang geleden in een folder van het NBC, maar daar konden ze me helaas ook niet helpen.
Door Haverbrood
Heb de foto nogmaals gekeken, eerste keer dacht ik al die is zelfgemaakt/laten maken.
Mogelijk dat zij deze hebben laten maken.
Waarom ik dit denk, kijk maar goed naar de lassen van de stroken.

Dit is zeken niet ongewoon in de bakkerij.
Brood uit BBM rijst steeds niet

Als je met rijst-/amandel en/of boekweit meel enz.[…]

Het scheuren kan komen door het niet goed opmaken […]

M’n eerste croissants

Even nieuwsgierig: Waarom doe je dit hele proces […]

Broodbakklungel

Welkom, Als je wilt bakken zonder tarwe is het we[…]