Belangrijk vind ik dat een keukenapparaat altijd binnen handbereik is, makkelijk in gebruik en eenvoudig & vlot te reinigen. Liefst permanent op de aanrecht. Bij ons is het dringen op de aanrecht. Ik heb een kartonnen mock-up op ware grootte gemaakt van de molen die ik op het oog had en enkele dagen op de aanrecht gezet. Hoewel de standmolen niet echt groot is, is het samen met de verschillende andere keukenmachines teveel een uitstalling. Dus op zoek naar een alternatief.
Voor de hand ligt het KitchenAid graanmolen voorzetstuk. Echter het maalwerk van de KA graanmolen is van staal en dat schijnt een minder fijn maalsel te produceren!?
De ‘Mockmill Grain Mill Attachment for KitchenAid’ heeft een ‘stenen’ ø 80 mm (korund-keramiek) maalwerk. Is compact, met 1.2 kg vrij licht (idem als de KA), snel & eenvoudig aan te sluiten. Simpel te reinigen en behoeft weinig plaats in de keukenlade. Een nadeel is de maalsnelheid. Voor mij geen probleem en daarbij heeft dat bezwaar ook een voordeel, want het maalsel schijnt niet warmer te worden dan 37 °C omdat de KA 7850 maar maximaal met 200 tpm draait. Terwijl elektrische stand-graanmolens op een snelheid tussen de 1100 & 1350 tpm werken.
Overigens, zag ik een test met onder ander 5 verschillende standmolens. Waarvan de temperatuur van het meel, na het malen van 200 gram graan, varieerde van 43,9 °C tot 57.4 °C Terwijl de kunststof voorzethulpstukken met een stalen maalwerk van Kenwood & Ankarsrum; 36.2 & 36.6 °C noteerden.
Ter informatie: het meel van de Komo Fidibus Medium (dezelfde graanmolen als de Komo Classic maar dan zonder zwaluwstaartverbinding) liet een temperatuur van 46,5 °C zien.
Het ‘Mockmill Grain Mill Attachment For KitchenAid’ heeft een behuizing van metaal, is niet goedkoop, maar minder prijzig dan de meeste standmolens. Ontworpen door Wolfgang Mock & Paul Labeau, twee goeroes op keukengraanmalers gebied en in 2015 op de markt gekomen; dus ik verwacht dat de kinderziekten er uit zijn gehaald.
Schroom niet om kritiek op mijn keuze te uiten. Tot morgenavond kan ik mij nog bedenken, dan bestel ik het Mockmill KA attachment.