Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Gebruikersavatar
baszdoove

Broodmes

Bericht door baszdoove »

Wie kan mij helpen om advies te geven over het beste broodmes! Ik heb op dit moment een forged broodmes (en koksmes) erg mooi mes, maar wat mij betreft kan het kan veel beter/scherper....

Wie heeft goeie raad?? Mes hoeft geen 300 euro te kosten, maar ik realiseer me ook dat ik er met twee tientjes ook niet kom...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Broodmes

Bericht door Rik59 »

Hier staat wel wat... https://nl.knivesandtools.eu/nl/ct/koks ... cid=1-1003

Ik gebruik zelf een snijmachine als dit... ook goed voor beleg en groenten

https://www.marktplaats.nl/q/snijmachin ... bruikt/32/
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: Broodmes

Bericht door baszdoove »

Dankje Rik! Werken die snojmachines een beetje? Er staan er heel veel van op marktplaats voor niet al teveel, heb het idee dat het een beetje plastic/prul is....
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Broodmes

Bericht door Rik59 »

Als je een Graeff koopt heb je goede rvs kwaliteit... en die zijn ook niet al te groot..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Broodmes

Bericht door WesleyNL »

Ik heb een 67 lagen damast mes gekocht bij ali.
Daar zul je geen spijt van krijgen.

Xinzuo is het merk.

Japans geslepen. Hij is dun en vlijmscherp.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Anna »

Ik heb de recent geopende broodmestopics samengevoegd met dit al bestaande topic. Alle informatie bij elkaar is wel zo handig.
Er is nog wel een apart topic over alleen snijmachines (en ja dat is iets anders dan een elektrisch broodmes).
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Joannes »

Ik gebruik een Robert Herder broodmes. Het type Ellenlang. Dat is het langste broodmes door Robert Herder gemaakt met een lemmet lengte van 30 cm. Deze lengte heeft als voordeel dat je er ook grote ronde vloerbroden mee kunt snijden. De prijs is niet veel hoger dan de kortere versies. De kwaliteit van het mes is net als de andere messen van RH uitstekend te noemen. Daar kan mijn Berkel snijmachine niet tegen op.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Rik59 »

Als je een lang zaagmes overweegt dan een mes wat praktisch elke pro-bakker heeft (en ik ook)....

36 cm en geschikt om ook taarten mee te snijden..
zaagmes.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door ClaudiaD »

Ik heb pas een broodmes gekocht waar ik razend enthousiast over ben. Het mes heeft een lemmet van 30 cm en is super handig en snijdt geweldig. Ik was andere messen gewend: een van de Blokker ( slecht), toen een betere met een punt en nu deze. Ik merkte dat een mes met een lemmet van 17,5 cm zelfs te klein was voor mijn broodjes gemaakt met 300 gram meel. Het nieuwe mes (“ Zeelandia”) snijdt zowel brood met een harde krokante korst als brood met een zachte korst. Het kostte €23,75.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door lekkermelig op zo 20 sep 2020, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: In een op de vier berichten reclame maken voor een webshop? Nu even niet meer.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door ClaudiaD »

Ik ben een enthousiaste gebruikers van Victorinox messen, maar ik wist niet dat Victorinox ook broodmessen verkocht, anders had ik daar zeker voor gekozen. Ik heb nu een Fiskars 1014210 mes gekocht (€17) ( middelste mes op de foto). Het mes is totaal 35 cm lang en het lemmet is 23 cm. Het is duidelijk minder goed dan het lange Zeelandia mes met het gele heft. Ik heb hetzelfde brood ermee gesneden: de ene snee met Fiskars, de andere met Zeelandia. Victorinox verkoopt ook broodmessen met ronde punt, namelijk 5.2933.26 lemmet 26 cm en 6.8633.22B met lemmet 22 cm. Victorinox 5.1633.1 lemmet 18 cm heeft wel een punt ( vergelijkbaar met het Fiskars mes op de foto). Een lemmet van 18 cm is volgens mij te kort om een brood mee te snijden ( behalve kleine stokbroden).
Zie de foto: van boven naar beneden:
1. Het Zeelandia mes ( het beste, lengte lemmet 30 cm)
2. Het Fiskars mes eindigt op de tweede plaats ( lemmet van 23 cm). Ligt een beetje zwaar in de hand, vrij groot handvat.
3. Onbekend merk ( legt 17,5 cm): snijdt redelijk , maar is al te kort om een broodbakmachine broodje van 300 gram mee te snijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door KeesR »

Ik ben op zoek naar een mes om Fries roggebrood mee te snijden. Het plakt zoveel aan mijn gewone broodmes dat het de boterhammen kapot trekt. Ik zat al te denken aan een soort draad, zoals de kaasboer gebruikt. Suggesties?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door lekkermelig »

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat een (open) kaasmes je plakjes beter heel houdt. En waarschijnlijk een simpele snijmachine ook, omdat het mes heel snel ronddraait.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pirke64
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 jul 2016, 10:32

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Pirke64 »

Sinds een paar dagen en na lang zoeken en reviews lezen een snijmachine gekocht, met glad en gekarteld mes voor brood.
Het is een Graef Master M20 geworden en ik moet zeggen dat werkt geweldig.
Bewust voor de duurdere Master serie gekozen i.v.m. het hol geslepen mes en de afdekplaat op het mes. Voor brood niet belangrijk maar voor dun snijden van vlees en kaas scheelt dat veel in het plakken aan het mes. Als het goed is gaat het mijn verdere leven mee :D

Tot nu toe altijd met een goed broodmes (Wusthof) gesneden, wat ook werkte. Maar met de machine is ook ideaal, zeker voor erg zachte broden.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Victory »

Ik heb het Vitorinox broodmes met 30cm lemmet. Werkt fantastisch en ik had al een Henckels 4 sterren broodmes met een lemmet van 20cm. De grote gebruik ik steevast voor brood en de kleine gebruik ik voor bolletjes of stokbrood helemaal nu mijn vader hem weer geslepen heeft! (Hij trok het kruim kapot😒)

Bij AliExpress heeft hij een soort (diamant denk ik) slijpstaal met half ronde vorm gekocht. Werkte ook bij zijn oude broodmes met grote golf slijping.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Heersje »

Deze wusthoff met een dubbelkarteling. Gaat prachtig door hard en zacht: https://www.wuesthof.com/en-be/bread-kn ... 040331123/
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Genji »

Broodmessen.jpg
Mijn Sabatier broodmes vond ik te kort om mijn eigen gebakken vloerbroden te snijden. Na lang zoeken kwam ik uit op dit Friedrich Herder broodmes. Met zijn hoge lemmet met een lengte van 26 centimeter en grove tanden snijdt het fantastisch . Het is stabiel en ligt fijn in de hand.
Gemaakt in Solingen . Echt Duits vakmanschap dat zie je aan heel het mes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door De Broodvirtuoos »

Afbeelding

Ook een Solingen. Fantastisch mesje, om zelfs warm brood door te snijden, zonder dat de structuur wordt ingedrukt. Let wel, een zaagmes is om te zagen. M.a.w. laat het zaagmes het werk doen, dus géén kracht uitvoeren!
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door dirkjanl »

Herder broodmes 20 cm, rvs. Heft van één of andere vruchtenboom denk ik. Gekocht in 1980, alleen brood mee gesneden en schoongemaakt met warm water en af en toe een beetje sop. Hoef niets anders.
Ae_20231231_215508.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door Genji »

Mooi zo'n oude Herder !
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door dirkjanl »

Genji schreef: ma 01 jan 2024, 10:33 Mooi zo'n oude Herder !
Inderdaad, ik ben er zuinig op. Volgens mij gekocht voor 25 gulden in 1980.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waar zaag jij mee? (broodmes, snijmachine)

Bericht door lekkermelig »

We hebben met een vriendenclubje uit Duitsland een keer een Güde Alpha Oak broodmes kado gegeven aan onze gastvrouw bij ons jaarlijkse broodbakreunie. Schreeuwend duur mes, maar oh stiekem wil ik er ook een, want ook na zes jaar snijdt ie nog geweldig! Wel ff sparen :lol: maar eigenlijk zijn onze eigen broodmessen na een jaar al bot.

Groeten, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie