Beste tip ever

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Beste tip ever

Bericht door CarlaB »

Te vaak had ik ongaar brood als resultaat. Dat kun je weg gooien; zonde van al het werk. Te droog gebakken brood werd een tegenhanger die zich ook regelmatig voor deed. Uit Livines boek ‘Brood uit eigen oven’ haalde ik de voor mij de beste tip ooit. Op bladzijde 25 schrijft ze: Je kunt met behulp van een digitale kernthermometer meten of het brood gaar is. Ik was er zelf nooit opgekomen.
Ik stel de thermometer in op 97C prik hem na zo’n 10 minuten in het brood en een piep laat me weten wanneer het brood gaar is. Een kookwekker is overbodig en het lastige (want heet) controleren op gaarheid is eveneens verleden tijd. Geweldig!
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Beste tip ever

Bericht door Ballie »

Dat is hier op het forum ook al meerdere malen besproken en aangegeven. Maar als je in de gaten houdt hoe lang het duurt tot het brood gaar is, heb je straks je kernthermometer niet meer nodig.

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Beste tip ever

Bericht door CarlaB »

Ballie, je hebt gelijk. Zo zie je maar weer het verschil tussen de doorgebakken bakkers en de starters die net komen kijken. Overbodig misschien te zeggen maar ik behoor tot die laatste groep en kan verheugd reageren op wat voor anderen waarschijnlijk al lang gesneden koek is. Of al meerdere malen is behandeld in weet ik hoeveel relevante topics. Wat ik vaak niet weten kan (en soms ook wel, dan had ik beter kunnen zoeken). Ik hoop dat mijn beginners gestuntel en beginners enthousiasme hier ook welkom is :G ?
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Beste tip ever

Bericht door Levinebaktbrood »

Uiteraard zijn jouw beginners gestuntel en beginners enthousiasme hier ook welkom, wij zijn allemaal ooit ook zo begonnen.

Daarnaast loont het wel de moeite om het forum eens goed door te spitten, zo kom je nog veel meer goede tips tegen :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Beste tip ever

Bericht door lekkermelig »

Carla,

Tuurlijk is iedereen welkom, en enthousiasme houden we zeker niet tegen hoop ik :2th:
Ik denk dat bijna alle onderwerpen al meerdere keren langs gekomen zijn, maar dat is op elk forum vermoed ik. Niet iedereen heeft zo'n fotografisch geheugen voor al die oude posts...
of zin om zich in drie jaar forumhistorie te verdiepen. De zoekknop is er wel om veel gegeven antwoorden te vinden op voor de hand ligggende antwoorden, niet om enthousiaste reacties te dempen :-) En vragen staat nog steeds vrij hoor, niet alles is makkelijk terug te vinden!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Beste tip ever

Bericht door Ballie »

Maar natuurlijk ben je met je beginners enthousiasme (en gestuntel) ook hartstikke welkom ;) Je moet het best wel bont maken wil daar verandering in komen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Beste tip ever

Bericht door CarlaB »

Dan bakken (en lezen) we maar lekker verder :) . Dank voor jullie reacties.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Plaats reactie