cakevorm voor brood?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

cakevorm voor brood?

Bericht door Debbie »

Ik heb nu inmiddels 2x het zachte wit brood met zuurdesem van Levine gemaakt.
Op de bakplaat bij gebrek aan kleine broodbakblikken.
Nu heb ik bij De Zuidmolen gekeken. Daar hebben ze wél cakeblikken (vertind) van 21 cm.
Nu zeggen zij dat wanneer je daar brood in gaat bakken, je een dikke en taaie korst krijgt.

Heeft iemand daar ervaring mee of tips?

Het brood (laatste keer met 50% tarwemeel) smaakt lekker, alleen vrij plat. Dus vandaar toch de zoektocht naar (betaalbare) kleine bakblikken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Ballie »

Broodblikken (30 cm) verkopen ze gewoon bij blokker. Merk: Kaiser. Kosten ongeveer 7 euro per stuk.

Als deze blikken te groot zijn, kun je een plaatje triplex op maat van het blik maken, deze inpakken in aluminiumfolie en deze ergens in het blik plaatsen om zodoende de maat te creëren die je nodig hebt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Debbie

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Debbie »

Dank je wel, Ballie!

Ik was zojuist ook nog even bij Dille&Kamille aan het kijken. Staat ook een cake/broodvorm van 21 cm. Dit staat erbij:
"Bakblik voor brood, anti-aanbak, inhoud 1 L
Bakblik voor brood in zwart metaal. Dit metaal heeft als eigenschap dat het de ovenwarmte goed verdeelt waardoor het brood mooi gelijkmatig gaar wordt."

Ik heb in een ander topic gelezen dat er nogal verschil zit in bakblikken qua qualiteit (m.b.t. eruit halen etc).
Hier staat wel bij dat het een broodbak blik is. Dus dat zou dan toch goed moeten gaan?
En ach... voor 4,95 is het ook nog wel een keer uit te proberen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef: Als deze blikken te groot zijn, kun je een plaatje triplex op maat van het blik maken, deze inpakken in aluminiumfolie en deze ergens in het blik plaatsen om zodoende de maat te creëren die je nodig hebt.
Goed idee Ballie :2th: Maar eigenlijk niks nieuws hoor...Heb dat zelf ook al eens uitgevoerd,ik had eens wat meer deeg voor Krente/Rozjinenbollen gemaakt.Heb toen een 'schotje' gemaakt van stevig karton passend in een broodbus, het deegstuk opgemaakt als Krente/Rozijnenbrood. Dit in de bus gelegd,het schotje ingevet en tegen het deegstuk aangelegd.Als steun diende een leeg blikje...
Het is een mooi brood geworden. :G

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door bakplaat »

Debbie schreef: Bakblik voor brood in zwart metaal. Dit metaal heeft als eigenschap dat het de ovenwarmte goed verdeelt waardoor het brood mooi gelijkmatig gaar wordt."
Dit zijn de orginele zwart stalen broodbussen zoals hierboven beschreven:

Afbeelding

Deze bussen worden ook nog steeds in de meeste bakkerijen gebruikt en ik heb ze zelf ook al vele jaren.
Nieuwe bussen dienen voor het eerste gebruik even goed schoon gemaakt worden en als ze goed droog zijn ingebrand,door ze in te vetten met een dun laagje sla/zonnebloemolie Daarna een half uur in een zo heet mogelijke oven.
Dan voor elk gebruik steeds invetten en dan zullen alle broden na het bakken perfect 'lossen'
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Debbie

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Debbie »

Die bakblikken van jou foto heb ik ook! Alleen vertonen ze nu een soort van roest punten. Járen niet gebruikt.
Denk goed schoonmaken, invetten, inbranden en opnieuw gebruiken?

Mooi dat die andere ook kunnen. Dan ga ik die bestellen, denk ik.
Zeker omdat dit recept mij goed bevalt en daarvoor deze maat nodig is. Dan is dat een stuk makkelijker dan wekelijks met blikjes/triplex in de weer te gaan 8-)
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door TigerManZ »

Hallo Debbie,

Ik gebruik regelmatig een cakeblik voor een brood en daar is niks mis mee....
Als je cakeblikken hebt kun je ze gewoon gebruiken.
Een dikke taaie korst op de broden die uit een cakeblik komen heb ik niet gehad.

Een blik is alleen maar een hulp(vorm) voor de vulling... Dus of dat nu van zwart, donker grijs of weet ik veel welke andere kleur is... De hitte komt er echt wel door in de tijd dat het deeg in de oven staat. Metaal is een goede geleider.

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Ballie »

Een dikke korst krijg je vooral door te bakken op een (te) lage temperatuur. Ik kan mij voorstellen dat deze korst behalve dik, ook taai kan worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
boototter

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door boototter »

Misschien is een bakblik van 1 liter voor een klein brood wat erg klein.
Afbeelding
De standaard 30 cm broodbussen van 3 liter kennen ook een halve maat, 1½ liter en 13,5 cm (bodemoppervlak, ze lopen ongeveer net zo wijd uit als de gebruikelijke maat, ca. 32 cm bovenop gemeten).
Precies hetzelfde zware materiaal, precies hetzelfde onderhoud als boven beschreven.
Bij de bakker zie je die halve broodjes nog maar weinig tegenwoordig, een krentenbrood wil nog wel eens lukken, maar de bussen worden nog geproduceerd.
Sommige (!) Blokkers, sommige(! en niet eens de meest geprezen) kookwinkels verkopen ze nog gewoon.

als het plaatje het niet doet, dan kun je twee 1½ liter-blikken net zo lang als een 3-liter blik erbij bedenken
Laatst gewijzigd door Ballie op za 25 jul 2015, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding gewijzigd in link. Om een afbeelding weer te geven moet de complete URL naar de afbeelding beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Debbie

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Debbie »

Verrassing van mijn man gekregen. 2 bakblikken van ca 21 cm.
Gehaald bij een Sola winkel. Eerste broden erin gebakken.
Niet zo hoog geworden, maar ze lopen naar boven toe ook wat wijder uit. Maar de smaak is er zeker niet minder om.
Anti aanbak, dus inbranden niet nodig. Broodjes klaar, op kop gehouden en ze vlogen er bijna uit.
Wat geweldig!

Erg blij mee.
Gebruikersavatar
Adriaantje54
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 15:38

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Adriaantje54 »

Balen!! Ik heb ook de keramische bakvormen van Sola, omdat ze Pfas vrij zijn. Een paar maanden geleden gekocht.
Cake ging prima. Nu voor de eerste keer brood erin gebakken.
Ziet er goed uit.
Maar de vorm is beschadigd!! Een paar haarfijne krasje waar de laag af is.
Ik de vorm goed ingevet.
Gebruikersavatar
Adriaantje54
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 15:38

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door Adriaantje54 »

Nu zag ik ook op de product beschrijving dat ze maar tot 180 grd. verhit mogen worden.
Dom dom!!!
Dus dames en heren...géén Sola cakeblik gebruiken.
Gebruikersavatar
SBSiesling
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: do 10 aug 2023, 14:14

Re: cakevorm voor brood?

Bericht door SBSiesling »

Ik bak de broden in een gietijzeren pan AfbeeldingIMG_9144 (002) by Sipke Bernard Siesling, on Flickr
Plaats reactie