Keuze broodbakblik

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Keuze broodbakblik

Bericht door jasmon »

Aankomend weekend de vuurdoop, ga ik eens proberen een busbrood te maken.
Ik heb dit volkorenbrood recept in mijn hoofd. Hier wordt gesproken over een blik 23-25cm.
Een blik is nog niet voorhanden, nou denk ik in eerste instantie aan een Chicago Metallic Broodbakvorm - 22 cm

Ondanks dat ik mij suf lees op dit forum, al heel wat opgestokken heb, blijf ik met vraagjes zitten.
22cm = 22x11x7=1694cc
25cm = 25x13x8=2600cc
Het is nogaal een verschil Kan ik 22cm ook gebruiken zonder het recept om te rekenen?

ik moet nog een blik aanschaffen dus tips zijn welkom. O ja, voor de luiheid kies ik liever voor blikken zonder inbranden :lol:

Jan
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door luuk55 »

Jan,
Voor die bus van 22cm/1694cc heb je afgerond 350 gram meel/bloem nodig het recept gaat uit van in totaal 500 gram, ik denk dat als je die 500 gram in die bus doet het wel erg boven je blik uit zal komen maar dit is alleen een "logische" gedachten van mij.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door jasmon »

Wat ik nog niet terug vind is hoe ik de hoeveelheid te gebruiken meel kan berekenen voor de de inhoud van een blik. Met andere worden hoe kom ik op de door jou genoemde 350gram? Ik denk dat ik wel snap het verhaal meel 100% en de percentages van de andere ingredienten.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

De Chicago Metallic Broodbakvorm - 22 cm is te klein voor dit brood/deze hoeveelheid deeg. Ik gebruik daarvoor de Chicago Metallic Broodbakvorm - 25 cm
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Soepkipje »

Ja ik ken je probleem en heb er zelf ook lang me geworsteld, maar b.v. Rutger van den Broek (btw 1e winnaar van heel Holland bakt) geeft in zijn 3e boek (Bakbijbel) een heel handige omrekentabel waarbij je de bakvorm vermeld in een recept kunt omvormen naar een voor jou beschikbare bakvorm of andersom.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door luuk55 »

Jan,
Zoals ik hier op het forum o.a. van Bakplaat heb geleerd is de inhoud van je bus delen door 5 dan heb je de hoeveelheid bloem/meel voor die bus.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door jasmon »

Ha! die factor 5 dus, ik was hem al een paar keer tegen gekomen, maar ja als je al zoveel gelezen hebt. En de verhoudingen berekenen had ik gewoon de bakkersfomule kunnen noemen :oops:
Gebruikersavatar
Raymond
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 13:44

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Raymond »

Mooi onderwerp!

Ikzelf worstel ook nog met het formaat van mijn bakblik. Ik heb nu deze. En voor mn gevoel is deze te groot voor recepten die uitgaan van 500 gram meel.

En eigenlijk zoek ik een bakblik dat meer overeenkomt met een "half brood", simpelweg omdat ik merk dat ik veel brood weggooi. Het verse brood dat ik zelf bak vind ik na een dag al niet lekker meer. Dus kleinere broodjes (250-300G meel) bakken zou wel slimmer zijn.

Dus ik overweeg nu een vorm van rond de 17-20 centimeter. Maar misschien is het wel handig om een verstelbare te nemen, om te experimenteren met de afmetingen.
Dus iets als dit:
http://www.patisse.nl/nl/product/02845- ... broodvorm/
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Dit is dezelfde bus waar van ik er hier ook enkele heb met een in houd van ± 2900 cc. gedeeld door vijf is dit letterlijk 580 gram bloen/meel, maar zelf gebruik ik per brood 550 gram en dat blijkt ruim voldoende.

Afbeelding

Het advies van Oldenhof ...

>>> De vorm dient voor gebruik eenmalig ingebrand te worden. Vet de vorm hiervoor in en plaats deze in een voorverwarmde oven.
Reinig met warm water, droog grondig af en vet vervolgens in.<<<

...Vind ik op zich niet verkeerd,maar ik zou als 'voorverwarmde' oven liever een 'gloeiend hete' oven zien.
En er na het inbranden, nóóit meer met water inkomen.

(Vooraf aan het inbranden kun je de bus wel eerst even reinigen met water.)

Het volstaat om de bus na het bakken even uit te vegen met een stuk keukenpapier en 'm opnieuw ingevet opruimen. Haal het brood na het bakken ook meteen uit de bus, laat je er het (te) lang inzitten wordt je bus ook vochtig. Mocht je dit onverhoopt toch gebeuren, herhaal dan de inbrandprocedure.

Verder zou ik deze bus niet voor het bakken van Cake gebruiken...daar zijn prima andere vormen voor.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Hotze de Jong »

Ik heb met mijn eerste (Chicago metallic 25cm) bakblik veel problemen gehad om het brood eruit te krijgen.Uiteindelijk heb ik dit opgelost door een stuk bakfolie in de broodvorm te doen. Werkt prima! Maar het zou toch wel fijn zijn om zonder folie te kunnen bakken. Net een nieuwe voor gekocht, maar deze al wel gebruikt. Kun je dan nog inbranden?
Ga het morgen in elk geval proberen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Deze Broodbussen moet je juist niet inbranden...in tegenstelling tot deze orginele zwarte stalen exemplaren.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Hotze de Jong schreef:Ik heb met mijn eerste (Chicago metallic 25cm) bakblik veel problemen gehad om het brood eruit te krijgen.Uiteindelijk heb ik dit opgelost door een stuk bakfolie in de broodvorm te doen. Werkt prima! Maar het zou toch wel fijn zijn om zonder folie te kunnen bakken. Net een nieuwe voor gekocht, maar deze al wel gebruikt. Kun je dan nog inbranden?
Ga het morgen in elk geval proberen.
Ik gebruik al jaren bakblikken van Chicago metallic, nog nooit problemen gehad met lossen. Hoewel er in de gebruiksaanwijzing staat dat je ze zelfs in de vaatwasser kunt doen mag je dat nooit doen. Ik veeg ze schoon met keukenpapier of was ze snel af.

Deze bakblikken mag je nooit inbranden, daarmee verpest je ze echt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Hotze de Jong »

te laat...
Ik heb het blik vanmorgen leeg meegebakken met het brood in het andere blik. Het ziet er nog hetzelfde uit.

Waarmee vet je een blik in? zonnebloemolie? olijfolie? boter?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Inbakken doe je door het bakblik aan de binnen- en buitenkant in te vetten met zonnebloemolie, in hete oven, laten afkoelen, eventueel weer met zonnebloemolie invetten en nog een keer inbakken.

Als ik brood in een bakblik bak dan vet ik het blik in met zonnebloemolie of speciale bakspray uit een spuitbus.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Ballie »

Hotze de Jong schreef:te laat...
Was het een blik met of zonder anti-aanbaklaag? Indien zonder, dan is 't niet zo erg. Met anti-aanbaklaag hoef je nooit in te branden. Zonder anti-aanbaklaag hoeft ook niet, maar heb ik in het begin ook eens gedaan en geen problemen mee gehad.

Ik ga er hierbij wel van uit dat je de blikken ook goed hebt ingesmeerd met sla-olie. Zo niet, dan is er helemaal niets aan de hand. Alleen bij blikken met een anti-aanbaklaag wel even kijken of deze laag nog overal vastzit aan het blik. Wanneer deze plekken vertoont waar de laag los laat, gooi ze dan aub weg. Je wil echt niet dat er stukken aan je brood blijven zitten...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:Inbakken doe je door het bakblik aan de binnen- en buitenkant in te vetten met zonnebloemolie, in hete oven, laten afkoelen, eventueel weer met zonnebloemolie invetten en nog een keer inbakken.
Waarom de binnen- èn buitenkant?...Het invetten/-branden van de buitenkant, is een volkomen onnodige/overbodige actie, die geen enkel doel dient. :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Cor, ik heb in het verleden veel ruzie gehad met plaatstalen bakblikken (o.a. roest aan de buitenkant). Sinds ik het doe zoals beschreven heb ik geen problemen meer. Het gaat in 1 moeite en het is wat mij betreft geen onnodige/overbodige actie :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hotze de Jong

Re: Keuze broodbakblik

Bericht door Hotze de Jong »

Vandaag gebakken in mijn ingebrande Chicago metallic bakblik. Gelukt!!! Het brood komt er goed uit! Wat een ervaring. Was wel spannend trouwens. In het begin van mijn broodbak loopbaan heb ik erg getobt met brood dat niet uit het blik wilde. Van alles geprobeerd, maar niets hielp. Tenslotte overgegaan op het gebruik van bakfolie.
Vanochtend toch nog maar een keer geprobeerd en nu met succes!

Nu ga ik proberen of ik mijn oude bakblik ook op deze manier kan behandelen.
Plaats reactie