deeghaak geeft kleur af

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johny

deeghaak geeft kleur af

Bericht door johny »

Hoi,

Weet iemand miss hoe het komt dat mijn deeghaak kleur afgeeft?, en wat ik er aan zou kunnen doen ?
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: deeghaak geeft kleur af

Bericht door Rob van Rotterdam »

Johny,
zou je kunnen aangeven hoe oud de deeghaak is, hoe je hem onderhoudt, uit welk materiaal deze is vervaardigd en van welk merk hij is?
rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: deeghaak geeft kleur af

Bericht door bakplaat »

Johny

Je geeft idd. wel wat weinig informatie over je machine en kneedhaak,maar misschien is er alvast wel een oorzaak te bedenken,waarom je haak kleur aan je deeg afgeeft. Mijn vermoeden is, dat het deeg tijdens kneden langs de haak omhoog kruipt en zo in aanraking kan komen met de bevestigingsas, die enigszins vettig is en dat dit vet de verkleuring aan je deeg geeft.
Bij sommige machines is er tegenwoordig een ander type kneedhaak te bestellen...de z.g. Spiraalhaak, die houdt het deeg keurig op z'n plaats en laat het deeg niet omhoog kruipen, zoals dit bijv. te zien is bij mijn Kenwood machine.

AfbeeldingAfbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Alyssa

Re: deeghaak geeft kleur af

Bericht door Alyssa »

Kan het zijn dat je de deeghaak in de vaatwasser doet? Ben wel eens tegengekomen dat sommige onderdelen van bepaalde merken een grijze poederachtige substantie afgeven als ze in de vaatwasser zijn geweest.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: deeghaak geeft kleur af

Bericht door lekkermelig »

De vragensteller is vanaf de dag dat ie de vraag gesteld heeft niet meer op het forum geweest. Het is niet verboden, maar het is meestal niet zo zinvol om op hele oude onderwerpen te reageren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeghaak geeft kleur af

Bericht door Levinebaktbrood »

Alyssa, zie het antwoord van lekkermelig.

Ik zie dat je een nieuw lid bent. Het is de gewoonte dat nieuwe leden zich eerst netjes voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze reacties geven of vragen stellen. Wil je dat alsnog even doen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie