Siliconen bakvorm

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroenla

Siliconen bakvorm

Bericht door Jeroenla »

Bakkers,

ik heb een paar bakvormen. Zo een mooi metalen cakeblik (dat niet in mijn huidige oven past en dus nooit heb gebruikt). Maar nu heb ik ook een kleinere vorm. Best handig voor een kleine oven, maar ook om kleiner brood te bakken (het blijkt altijd toch net teveel, waardoor een deel uitdroogt).

Maar die kleine is zo een siliconen ding.

Werkt dat, met brood?
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Siliconen bakvorm

Bericht door Rob van Rotterdam »

Jeroenla schreef:
Maar die kleine is zo een siliconen ding. Werkt dat, met brood?
Ja, dat werkt. Maar mijn ervaring is dat je er bij intensief gebruik niet zo lang mee doet. Op een kwaad moment scheuren ze namelijk. En toen heb ik toch maar weer een zwart metalen broodvorm gekocht. Die scheuren niet en doen gewoon wat ze moeten doen. Achteraf heb ik me tevergeefs afgevraagd wat nu eigenlijk het voordeel van die siliconenvorm was.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Siliconen bakvorm

Bericht door Molenbroodje »

Ik vind siliconen bakvormen echt niks ;K ! als je brood gaat rijzen, moet hij dus omhoog, maar omdat de siliconen bakvorm meegeeft, rijzen ze bij mij ook in de breedte. Voor suikerbrood gebruik ik het wel eens, zodat ze goed loslaten uit de vorm.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Jeroenla

Re: Siliconen bakvorm

Bericht door Jeroenla »

Molenbroodje schreef:Ik vind siliconen bakvormen echt niks ;K ! als je brood gaat rijzen, moet hij dus omhoog, maar omdat de siliconen bakvorm meegeeft, rijzen ze bij mij ook in de breedte. Voor suikerbrood gebruik ik het wel eens, zodat ze goed loslaten uit de vorm.
Krijg nou wat, daar had ik niet aan gedacht!
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Siliconen bakvorm

Bericht door Rob van Rotterdam »

Jeroenla schreef:
Molenbroodje schreef:... maar omdat de siliconen bakvorm meegeeft, rijzen ze bij mij ook in de breedte.
Mijn ervaring laat een nuancering toe.
Aangezien er namelijk spanten aan de buitenzijde van mijn siliconenbroodvorm zaten, viel dat rijzen in de breedte mee. Ik denk dat de 'breedterijzing' 1 à 2 mm bedroeg. Eenmaal gelost was nauwelijks zichtbaar dat het brood in een siliconenvorm was gebakken.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Plaats reactie