bakblik roestplekjes

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

bakblik roestplekjes

Bericht door erikg »

bakblik gereinigd, ik dacht echt dat ze goed droog waren.
dus niet.

is dat weggooien nieuwe kopen ? of is er een manier om de blikken weer te herstellen ?
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: bakblik roestplekjes

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik heb een 2de hands Rofco gekocht en daar zaten ook platen bij met roestplekjes. Micha (van Rofco) heeft er naar gekeken en ga het advies om het goed te schuren en dan weer in te branden.
Achteraf heb ik spijt dat ik geen nieuwe platen mee genomen heb. Pffff wat een werk...
Het kan dus wel, veel succes!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: bakblik roestplekjes

Bericht door @3aan »

Ik gebruik bij iets dergelijks een scherp plamuurmes, gaat razend snel dan even in de olie zetten en inbakken, die olie is niets meer dan een waas.

Voor de platen kan je beter een vezelversterkt ptfe vel nemen, heb van de week nog even bij een prijswinnende bakker staan kijken, daar zitten bij alle platen en blikken ook plekjes en er is geen haan die er naar kraait! ;)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblik roestplekjes

Bericht door Ballie »

Lichte roestplekken kun je verwijderen met een stukje (vochtig) staalwol. Daarna goed schoon en droog maken en meteen even invetten met een beetje slaolie. Je kunt dan ook overwegen om, zoals @3aan al opmerkt, de platen in te branden.

Hardnekkige roestplekken kunnen met plamuurmes en staal- of koperborstel onder handen genomen worden. Daarna met staalwol polijsten, schoon en droog maken, in de olie zetten en evt. inbranden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: bakblik roestplekjes

Bericht door erikg »

dank ! ik zal de drempel eens tevoorschijn halen. die kan overal makkelijk bij :P
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblik roestplekjes

Bericht door Ballie »

Ik mag aannemen dat je een dremel bedoelt. Daar kan het natuurlijk ook prima mee, maar pas op dat je niet te lang op 1 plek bezig blijft, anders haal je al snel teveel materiaal weg en daar wordt je bakplaat ook niet mooier van.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie