Baksteen of pizza steen.

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Baksteen of pizza steen.

Bericht door Dalanjo »

Zo, vandaag wezen neuzen in mijn nieuwe bakboek en weer veel inspiratie opgedaan.

Nu wordt er in dat boek regelmatig verwezen naar een Baksteen of een pizza steen. Volgens de schrijver moet die 4 uur van te voren in de hete oven gelegd worden zodat hij goed warm wordt.
Nou ja, dat snap ik :-)

Nu hebt ik geen Baksteen of pizzasteen en om die 4 uur in de oven te hebben liggen, wat ook de nodige stroom kost, tja daar hik ik best wel tegen aan.

Nu mijn vraag: Voegt een Baksteen of Pizzasteen echt heel veel toe en zijn er manieren om hierom heen te werken? Kan ik het erg merken in het bakresultaat als ik die steen niet gebruik?

Zijn er alternatieven die ook goed werken?

Wie oh Wie wil er zijn gedachten er eens over heen laten gaan?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door Levinebaktbrood »

Een steen 4 uur opwarmen is wel heel erg lang. Ik verwarm de steen (3 cm dik) 1 uur op en dat is voldoende.

Er is zeker verschil in tussen op een bakplaat bakken en op een steen. De korst wordt o.a. dunner en knapperiger. Dat betekent echter niet dat je perse een steen moet gebruiken. Op een bakplaat kan je ook prima brood bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door Demian »

Het verschil in smaak van een brood gebakken op 'mijn' (pizza)steen of op een bakplaat proef ik niet. Ik heb een goedkope steen van ongeveer 1 cm dik van Lidl en verwarm die ongeveer een half uur langer.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door lekkermelig »

Een van de belangrijkste dingen van een steen is dat je oven de warmte langer vast houdt omdat er een steen in ligt. Bij inschieten is ie eerder op temperatuur, en dat is voor sommige broodsoorten zoals baguette wel essentieel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door Demian »

Ook van een ‘gewoon’ brood op steen gebakken wordt de bodemkorts iets krokanter, echter als je maar één sessie bakt, dan heeft het langer vasthouden van de warmte geen nut. Nou ja, in de winter hoeft dan tijdelijk de verwarming iets minder hoog ;)
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door lekkermelig »

Tuurlijk heeft het wel nut.
Als je vlak voor je eerste baksel je oven open doet om te stomen ben je zonder steen je warmte direct kwijt. Met steen is je oven weer veel sneller op temperatuur.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door Demian »

Juist, dan heb je profijt van een steen, maar... Laat maar ;)
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door lekkermelig »

Nou wordt ik toch nieuwsgierig Demian :-) Maar zonder steen kan je ook vast wel fatsoenlijk brood bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door Demian »

Het was een grapje Wil.

Overigens, stuurde ik je een PB, maar de PB staat niet in ‘Postvak uit’ en/of ‘Verzonden berichten’!!
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Baksteen of pizza steen.

Bericht door StefanDijle »

Hi,

Een goed voorverwarmde baksteen heeft 2 effecten. 1. een betere korst van beneden en 2. betere ovenrijs. Het voorverwarmen hoefd zeker geen 4uur. Het gaat over goede verdeling van de warmte. Ik wacht altijd tot de verwarming van de oven een 2de keer uit gaat. Dat is bij mijn oven na 45min. Het is ook zo, dat de energieverbruik niet zo enorm veel groter is. Want eens dat de steen waarm is, duurt het dan heel lang, tot de oven terug begint te verwarmen. Bovendien is ook deze warmte geen 100% verlies in de winter want je huis word warmer daarvan. Dus dat beetje wat de oven aan echte verlies maakt is eigen brood zeker waard. Gezien dat in België een bio desem brood gemakkelijk 4euro kost, denk ik dat ik met alle kosten zelfs nog goedkoper uitkom (hoewel ik konsequent bio ingrediënten gebruik). Ik vrees wel, dat de bilanz tegenover het goedkoopste wit brood in de supermarkt minder gunstig gaat uitvallen.

VG

Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Plaats reactie