Creusetpan kan dat?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 22 apr 2017, 14:12

Creusetpan kan dat?

Bericht door Anne »

Zo'n 35 jaar geleden maakte ik als student zelf brood, ik woonde toen vlakbij een molen. Geen geduld en kracht om te kneden dus die werden altijd keihard. Later kocht ik een BBM prima met kant en klare mixen maar niet echt ambachtelijk waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Weer later had ik een desem en maakte ik eigen mixen. Zo heb ik mijn hele leven broodbakvlagen. Mijn ideale brood nog niet gevonden.

Nu wil ik naar een brood zonder kneden gaan met een desem die dagen mag rijzen (eerder gedaan) maar ik herinner mij dat mijn creusetpan er hartstikke bruin van werd. Lees dat hier ook bij iemand anders zo was. Kan die daar dan niet voor gebruikt worden?

Van de zomer wil ik brood kunnen bakken in mijn Dutch Oven op een rocket stove, of met kooltjes, maar zover ben ik nog niet. Eerst in mijn pan in de oven.

Hoor graag of andere ook een creusetpan daarvoor gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Creusetpan kan dat?

Bericht door Rik59 »

Alstublieft...

Het stond bij Creuset zelf...https://www.lecreuset.nl/inspiratie/bakken-in-gietijzer

Gebruik iets soortgelijks...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie