Rijsmandjes en bakblikken

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Joannes »

Voor mijn nieuwe oven dien ik nog rijsmandjes en bakblikken aan te schaffen. Het type Holzschliff (geperste houtspaanders) gaat mijn voorkeur naar uit vanwege de leuke versieringen die je na het bakken in het brood terug ziet.
Het hoogste rendement op de vloerplaat van 40 x 40 cm lijk ik te verkrijgen met 4 ronde vormen met een diameter van 18,5 cm met een broodgewicht tot 750 gram. Lijkt me in eerste instantie wat klein. Kan me daar natuurlijk ook in vergissen omdat ik in de Dutch oven broden van ruim 1600 gram maakte. En die waren wel erg groot.
Heb ik met de circa 1 cm tussenruimte voldoende of gaat het deeg door de ovenrijs nog fors groeien met name in de breedte, zodat ze vervolgens aan elkaar vast gaan bakken? In dat geval is dat geen optie.
Er is ook nog een ronde maat voor een brood tot 1000 gram, diameter 23 cm. Maar daar kom ik weer erg ongunstig mee uit.

Hetzelfde probleem doet zich voor bij de rechthoekige rijsmandjes met de maten 25x13x7 boodgewicht tot 750 gram. Tot 1000 gram heeft de maat 25x15x7,5 en tot 1500 gram 33x15x8. De diverse maten samen gebruiken lijkt me dan weer niet verstandig vanwege de verschillende baktijden.

Voor rechte bakblikken hetzelfde euvel qua indeling.

Als iemand mij hierbij kan helpen ben ik daar heel blij mee.
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Jette »

Mijn ervaring is dat als je brood uit een rijsmandje op de bakplaat stort (ik heb een 'gewone' oven), het dan zowel in de hoogte als de breedte nog flink uitzet, in ieder geval meer dan de centimeter speling in jouw berekening. Ligt ook aan hoe vochtig of stevig het deeg is. Met bakblikken heb je daar geen last van lijkt me, dan kan het alleen omhoog. Hoe het precies zit met verschillende formaten bakblikken en de baktijd zit weet ik niet, maar zou je in dat geval niet tussendoor kunnen checken bij de kleinere broden (bv met een voedselthermometer) of het brood al gaar is en ze er dan iets eerder uit halen?
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Vitamine C »

Zelf bak ik 3 broden 450gr deeg op afmeting 40x40. Iets groter kan maar je wilt wel wat tussenruimte houden. 1cm is wel heel weinig.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door BakkerGerrit »

Inderdaad zakt het brood na het lossen uit de rijsmand uit. Vier ronde broden gaan volgens mij tegen elkaar aan bakken. Maar.....als je het niet probeert weet je het nooit!
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door RedYssel »

Denk ook dat wat vitamine c zegt. 1 cm is echt weinig ik denk dat je met 5 nog krap zit maar dat zal toch echt aan je deeg/hydratatie liggen. Gemiddelde deeg voor busbrooden is al gauw tegen de 65% water als je richting de 70 a 75 % gaat krijg je wel luchtigere broden maar vaak ook meer vloei in de oven
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Levinebaktbrood »

Mijn steen in mijn oven thuis is 30 x 40 cm en daar kan ik 2 broden van max 750 gram deeg op bakken. Twee ronde naast elkaar gaat niet, twee batards wel. Een rond en een batard gaat ook wel, maar is niet ideaal. Ze bakken dan aan elkaar vast als ik niet oplet.

De steen/het bakvlak in de Rofco oven in mijn workshopruimte is 48 x 48 cm. Daar kan ik 4 broden van 750 gram op bakken.

Die leuke versieringen in de rijsmandjes van houtpulp lijken wel leuk maar maakt het insnijden van het deeg lastiger omdat je dan vaak dwars door de versiering moet snijden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Joannes »

Je hebt gelijk Levine. Die versieringen zijn leuk maar hebben inderdaad geen meerwaarde. Ik was een beetje te enthousiast, ook over de broodformaten en het aantal broden wat ik tegelijkertijd zou kunnen bakken. Aangezien ik alleen ben is dat eigenlijk ook niet nodig. Bakblikken heb ik nu besteld in de maat voor een 800 grams brood. De rijsmandjes gemaakt van houtpulp heb ik besteld voor broden tot 750 gram. Een beetje afgestemd op de bakblikken dus.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rijsmandjes en bakblikken

Bericht door Levinebaktbrood »

:thumbup: :thumbup:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie