Pizzasteen VS pizzasteel

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Victory »

Hallo allemaal,

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen een Pizzasteen en pizzasteel buiten dat de één makkelijk breekt (door een sterke lompe peuter 😅) en de ander het risico verwaarloosbaar lijkt.

Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van een voorverwarmde bakplaat? Het is toch weer een (dure) aanschaf..

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door lekkermelig »

Ze fungeren allebei als een soort heat sink, oftewel warmteopslag, zodat je oven lekker op de goede temperatuur blijft. Afhankelijk van de dikte zal een steen vaak wat trager opwarmen, en hij is natuurlijk een stuk breekbaarder.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Goku »

Hoi Victory,

Ik ben ook precies aan het kiezen tussen een steel en een steen :) .
De steel is zo'n beetje 3x zo zwaar en 2 tot 4x zo duur. Met de factor 3x zo zwaar kan de lompe kleuter eerder beschadigen dan de steel.

Ik neig op het moment naar de steel, er zijn wat testen hier en daar te vinden dat het bakresultaat op metaal wat beter is. Marginaal beter, maar ik ga er denk ik toch maar voor. Overigens geven diezelfde testen wel aan dat het steel langere tijd nodig heeft om op te warmen, wel een uur.

Geen haast aan mijn kant, ik neem nog even de luxe tijd om wat te twijfelen :D .
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Victory »

Goku schreef: wo 30 sep 2020, 17:27 Geen haast aan mijn kant, ik neem nog even de luxe tijd om wat te twijfelen :D .
Dat heb ik dus ook... Buiten het geld dat het kost, ik wacht wel. En tot die tijd is een voorverwarmde bakplaat ook erg prettig. Maakt toch verschil vind ik 🙃 en je hoeft minder lang voor te verwarmen, scheelt weer stroom of chips vergeten 🙈

Ik heb zelfs ontdekt dat de bakplaat voor op mijn rooster icm bakpapier ook een perfecte inschiet plaat is 😂
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Levinebaktbrood »

Goku schreef: wo 30 sep 2020, 17:27 Hoi Victory,

Ik ben ook precies aan het kiezen tussen een steel en een steen :) .
De steel is zo'n beetje 3x zo zwaar en 2 tot 4x zo duur. Met de factor 3x zo zwaar kan de lompe kleuter eerder beschadigen dan de steel.

Ik neig op het moment naar de steel, er zijn wat testen hier en daar te vinden dat het bakresultaat op metaal wat beter is. Marginaal beter, maar ik ga er denk ik toch maar voor. Overigens geven diezelfde testen wel aan dat het steel langere tijd nodig heeft om op te warmen, wel een uur.

Geen haast aan mijn kant, ik neem nog even de luxe tijd om wat te twijfelen :D .
De pizza-/broodbaksteen steen die ik heb (3 cm dik) moet ook een uur opwarmen en is zeker zo zwaar als de steel. Dat maakt dus niks uit. Een dunne steen is minder zwaar en hoeft korter voorverwarmd te worden, maar zo'n dunne steen houdt ook minder lang de warmte vast.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Goku »

Ok, Levine, dank voor deze info. Ik heb het idee dat de steel dan voor mij inderdaad de beste keus blijft,
Ik heb ook wat interessante info gezien over zuurdesem pizza bodems. Lijkt me zo fijn! Lekker creatief aan de slag met het deeg, saus en toppings.....
Mijn geduld wordt in negatieve zin op de proef gesteld nu, mijn impulsiviteit neemt wat toe nu :D .
Laatst gewijzigd door Anna op za 03 okt 2020, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van een voorgaand bericht is overbodig
Gebruikersavatar
Andre de Bakker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 15:25

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Andre de Bakker »

Even een vraag, zou je ook een steengrill steen kunnen gebruiken?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Heersje »

Ik gebruik een 3cm pizzasteen (chamotte) voor brood bakken in reguliere oven en een ferrari pizza oven voor pizza omdat die veel heter kan worden dan een gewone oven. Ik ben niet van het steengrillen of gourmetten maar als die steen en zoals ik zie vaste handvatten zeg maar 300 graden aan kan dan lijkt me dat je dat in de oven kunt gebruiken, maarhij lijkt klein en dun dus houdt niet veel warmte vast, op het apparaat wordt hij misschien continue elektrisch op temperatuur Gehouden. Ik denk dat het niet veel zou toevoegen.
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Andre de Bakker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 15:25

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Andre de Bakker »

Heersje bedankt voor je reactie. De steen is 29 x 29 cm en 18 mm dik en heeft geen handvatten. Hoe heet die steen kan/mag worden weet ik niet.
Misschien kan ik beter omzien naar een pizzasteen of steel.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door hjeverts »

Proberen of het werkt kan altijd :)

De steen zal zeker warmte vasthouden en het bakresultaat zal waarschijnlijk beter worden dan gewoon op de bakplaat.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Heersje »

Ah dan is die steen groter en dikker dan ik inschatte, en er zitten geen handvatten aan. Dan zou je het kunnen proberen of het verschil maakt
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
Andre de Bakker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 15:25

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Andre de Bakker »

HJ Everts, ik wil het best eens proberen met die steengrill steen maar als hij barst door de hitten kan ik ook niet meer steengrillen :D.
Ik ga wel op zoek naar een andere steen bv een chamotte steen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Rik59 »

Als je een steen kunt gebruiken om te steengrillen dan kan ie ook in de oven van zeg max 230 graden.. lijkt me
Steentje is gemaakt om hitte te hebben...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door hjeverts »

Voor het steengrillen moet een steen vaak ook eerst in de oven opgewarmd worden. De temperatuur gradient zal door het opwarmen in de oven vrij laag zijn en het risico op breken daardoor ook. Door de steen na het bakken rustig af te laten koelen en niet te quenched in bijvoorbeeld een bak met koud water zou het goed moeten gaan.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Rik59 »

https://www.mijnreceptenboek.nl/kooktec ... 0bereiden.

Hmmm... nog nooit een brood gebakken op 300 graden :eh: :eh: :eh: zou tie dan 220 / 230 aankunnen?? :shh: :shh:

Wilde het erbij zetten... niet in koud water.. maar i.v.m. slimmerikken die : "Ja maar mijn steen...." maar weggelaten..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door hjeverts »

:thumbup: :lol:
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door TigerManZ »

Laatst zag ik op facebook een linkje voorbij komen naar deze website waarin beschreven wordt hoe je zelf een pizzasteel kunt maken voor veel minder euro's dan de kant en klare. Heb zo'n plaat besteld en ingebrand maar nog geen brood of pizza op gebakken.

Het gewicht van een plaat van 390 x 320 x 6mm is goed te doen, inbranden ook. Heb geen lijnzaadolie gebruikt zoals in dit artikel genoemd wordt maar kokosolie. Daar heb ik namelijk goede ervaringen mee bij mijn trouwe Dutch Oven waarmee ik buiten kook maar ook omdat ik dat in huis heb en (eetbare) lijnzaadolie niet...

Wat betreft de maat, die heb ik bewust iets kleiner gehouden dan het rooster waar de plaat op komt te liggen. Zo kan de stoom uit de bak eronder mooi langs de plaat op naar boven.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Helga
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 20:43

Re: Pizzasteen VS pizzasteel

Bericht door Helga »

Andre de Bakker schreef: ma 25 jan 2021, 17:47 Even een vraag, zou je ook een steengrill steen kunnen gebruiken?

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb exact hetzelfde apparaat!
Plaats reactie