Mijn zelfgemaakte rijskast
Geplaatst: za 21 nov 2020, 21:56
Hallo,
Even mijn zelfgemaakte rijskast voorstellen....
Ze is vrij groot geworden, omdat ik zeker een rijskast wou hebben waar ik kon inkijken zonder ze te moeten opendoen.
Na lang wikken en wegen om te werken met een oude ijskast, was mijn oog gevallen op een winkel/festival drankijskast.
Deze hebben een mooie glazen deur, verlichtng en een ventilator in de kast.
Ik heb deze kast vrij goedkoop op de kop kunnen tikken omdat de koelingsmotor stuk was.
Heet eerste wat ik gedaan heb, is de koelingsmotor en al de bijhorende onderdelen uit de kast gehaald.
Eveneens alle oude electriciteitskabels heb ik verwijderd.
Dan wat had ik zekere nodig voor de rijskast: warmte en vochtigheid.
Warmte: voor de warmte gebruik ik een electrisch verwarmingsmatje, dat bevestigd is tegen de oude koelingsplaat. (het matje zet de warmte dus over op de plaat.
Vochtigheid: voor de vochtigheid had ik veel zaken bekenen (zoals stoom injectie...), maar ben uiteindelijk gegaan voor een eenvoudige oplossing. Namelijk een heel eenvoudige waterkoker. Heel eenvoudig om te onderhouden.
Om de warmte en vochtigheid te controleren heb ik een controle element ingebouwd dat dit doet. Een sensor in de kast registreerd de temp en % vochtigheid, en de controler zet gelang mijn vraag het warmtematje of de waterkoker aan/uit. Ik kan perfect aan geven wat er gedaan moet worden.
Een leuk(ergelijk) gepiep zegt wanneer de resultaten te veel afwijken van het gevraagde.
Dus nu heb ik :-) een grote rijskast met licht, ventilator, warmte en vochtigheid. En die heel gemakelijk proper te houden is.
MVG,Wout
Even mijn zelfgemaakte rijskast voorstellen....
Ze is vrij groot geworden, omdat ik zeker een rijskast wou hebben waar ik kon inkijken zonder ze te moeten opendoen.
Na lang wikken en wegen om te werken met een oude ijskast, was mijn oog gevallen op een winkel/festival drankijskast.
Deze hebben een mooie glazen deur, verlichtng en een ventilator in de kast.
Ik heb deze kast vrij goedkoop op de kop kunnen tikken omdat de koelingsmotor stuk was.
Heet eerste wat ik gedaan heb, is de koelingsmotor en al de bijhorende onderdelen uit de kast gehaald.
Eveneens alle oude electriciteitskabels heb ik verwijderd.
Dan wat had ik zekere nodig voor de rijskast: warmte en vochtigheid.
Warmte: voor de warmte gebruik ik een electrisch verwarmingsmatje, dat bevestigd is tegen de oude koelingsplaat. (het matje zet de warmte dus over op de plaat.
Vochtigheid: voor de vochtigheid had ik veel zaken bekenen (zoals stoom injectie...), maar ben uiteindelijk gegaan voor een eenvoudige oplossing. Namelijk een heel eenvoudige waterkoker. Heel eenvoudig om te onderhouden.
Om de warmte en vochtigheid te controleren heb ik een controle element ingebouwd dat dit doet. Een sensor in de kast registreerd de temp en % vochtigheid, en de controler zet gelang mijn vraag het warmtematje of de waterkoker aan/uit. Ik kan perfect aan geven wat er gedaan moet worden.
Een leuk(ergelijk) gepiep zegt wanneer de resultaten te veel afwijken van het gevraagde.
Dus nu heb ik :-) een grote rijskast met licht, ventilator, warmte en vochtigheid. En die heel gemakelijk proper te houden is.
MVG,Wout