Welke broodvorm bakken gebruiken jullie voor regulier brood?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Welke broodvorm bakken gebruiken jullie voor regulier brood?

Bericht door Keizer »

Hallo,

wat zijn een beetje gangbare bakvormen voor brood om te gebruiken voor een gewoon brood?
Tot nu toe van die blokker vormen gebruikt van 32 cm bij 13 cm. Ik heb een aantal kleinere chicago metallics en die bevallen veel beter maar deze zijn nauwelijks meer verkrijgbaar in de maten die ik zoek.

De zuidmolen verkoopt bakvormen alusteel van 28 cm 30 cm en 32 cm, allen 10,5 cm breed. Is dat niet wat smal? De gangbare vormen van de blokken zijn al gauw 13 cm breed.

Ik hoor graag van jullie wat gangbare en goede broodvormen zijn. Wat is jullie ervaring?

Ik wil er gelijk 6 aanschaffen zodat ik ze kan gebruiken als ik hopelijk dit jaar een B20 in de kelder heb staan :)

Groeten, Keizer
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Welke broodvorm bakken gebruiken jullie voor regulier brood?

Bericht door Keizer »

Omdat ik verder op het internet ben gaan struinen heb ik wat nuttige info gevonden :)

Vooral op https://broodsmakelijk.nl/gereedschap/bakvorm

De alustaal variant is er een die niet hoeft te worden ingebrand met bakspray makkelijk het brood loslaat en easy in onderhoud.
De blauwstaal variant geeft meer korst onder en zijkant maar moet worden ingebrand en roest sneller als je deze niet gebruikt.

Qua afmeting zou de 28 cm tot 31 cm lengte met 10,5 breedte zoals de altstaal die op zuidmolen wordt verkocht in de buurt komen van een ' standaard' broodje.

Iemand die bovenstaande kan bevestigen?

Groet, Keizer
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Welke broodvorm bakken gebruiken jullie voor regulier brood?

Bericht door Keizer »

Ik zie dat er in 2016 een topic voor was: viewtopic.php?t=4501

Ik zal mijn vraag wat concreter maken. Zijn er hier leden die liever alusteel van zuidmolen gebruiken dan de anti aanbak van blokker xenos bakblokken? Zijn er speciale voordelen voor het een of het ander? Ik ga er 6 aanschaffen daarom hoop kik direct een goede keuze te maken.
Is 10,5 cm van de aluversie niet te smal?

Groeten, Keizer
Plaats reactie