Dutch oven of pizzasteen

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mollie
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 11:22

Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Mollie »

De korst van mijn zuurdesembrood vind ik niet echt knapperig. Waar ik benieuwd naar ben: wat heeft jullie voorkeur,
bakken op pizzasteen of in de gietijzeren pan (Dutch oven)?
Ik bakte tot nu toe twee keer in de pan - eerste 15 minuten op 230 graden, met deksel. Daarna 20 min zonder op 190 graden.
Maar ik kan me voorstellen dat het op een steen knapperiger wordt.
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Peetje »

Hoi Mollie,

ik ben er nog niet helemaal achter, maar denk persoonlijk dat de Dutch Oven beter werkt. Ik heb ook de Dutch Oven met koude start geprobeerd (koude oven starten, deeg erin en dus veel langer in de oven), dat mislukte volkomen!
Ben dus ook benieuwd naar antwoorden!

Groet, Petra
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat een dutch oven veel beter werkt, tenzij je een mooie oven hebt die goed warmte kan vasthouden, en vooral ook VOCHT vasthouden in het begin (zoals bv Rofco of Manz).
Ik heb al heel wat hele mooie broden van anderen langs zien komen die in een pan gebakken zijn. Zelf heb ik het een paar keer uitgeprobeerd in de oven van iemand anders.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Johanna17
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 dec 2018, 22:52

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Johanna17 »

Mijn voorkeur is bakken in de pan. Voordeel geen gedoe met water.

ps. Je hoeft niet eens persé een gietijzeren pan te hebben. In een mosselpan krijg je hetzelfde resultaat.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Levinebaktbrood »

In mijn oven thuis bak ik tegenwoordig vaak in een pan ipv op de pizza-/broodbaksteen. Hele goede resultaten. Vandaag ook weer gedaan. Oven met pan op 240 graden voorverwarmd. Deeg erin en 25 minuten gebakken. Daarna deksel eraf en nog 15 minuten op 220 graden gebakken. Heerlijk knapperige korst.

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door hjeverts »

Zet je je Dutch oven met pootjes gewoon op de bodem van de oven?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Koen »

Ik heb een knoeperd van een Dutch Oven met pootjes, die alleen in mijn oven past met de deksel op zijn kop en staand op de bodem van de oven. Werkt prima.
De pan is een Petromax FT9 (8 liter). Er is ook nog een Petromax FT3 in huis (1,8 liter, deze is van mijn zoon). Die zet ik wel op een bakplaat en is prima voor wat kleinere broodjes (tot zo'n 475 gram meel). Bij veel ovenrijs raakt de bovenkant van het brood soms het deksel, met een schroeiplekje tot gevolg.

Dan heb ik ook nog een gietijzeren koekenpan, een skillet, die ik als pizzasteen/broodbaksteen inzet. Bij brood doe ik dan een bakplaat onderin waar ik kokend water in giet als het brood de oven in gaat. Een echte steen staat op de verlanglijst, omdat de skillet net groot genoeg is voor één brood.

Ik realiseer me dat ik no-knead broden altijd in een pan bak (er staat er nu net ook één in de oven) en geknede broden op de skillet. Waarom eigenlijk? Misschien wel een cultuurdingetje vanuit de bronnen waaruit ik put voor recepten en ideeën.

Beide methoden geven een goede korst, maar ik heb het idee toch net iets anders. In de pan worden ze wat dikker en steviger en op de skillet wat dunner en meer crispy. Maar of dat ook zo is als ik de no-kneads op de skillet en de kneed-broden in de pan ga bakken, weet ik niet. Toch eens proberen. :)
Gebruikersavatar
Mollie
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 11:22

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Mollie »

Levinebaktbrood schreef: do 04 feb 2021, 23:27 In mijn oven thuis bak ik tegenwoordig vaak in een pan ipv op de pizza-/broodbaksteen. Hele goede resultaten. Vandaag ook weer gedaan. Oven met pan op 240 graden voorverwarmd. Deeg erin en 25 minuten gebakken. Daarna deksel eraf en nog 15 minuten op 220 graden gebakken. Heerlijk knapperige korst.

Afbeelding
.. en gebruik je ook bakpapier in de pan?
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door hjeverts »

Koen schreef: vr 05 feb 2021, 11:25 Ik heb een knoeperd van een Dutch Oven met pootjes, die alleen in mijn oven past met de deksel op zijn kop en staand op de bodem van de oven. Werkt prima.
De pan is een Petromax FT9 (8 liter). Er is ook nog een Petromax FT3 in huis (1,8 liter, deze is van mijn zoon). Die zet ik wel op een bakplaat en is prima voor wat kleinere broodjes (tot zo'n 475 gram meel). Bij veel ovenrijs raakt de bovenkant van het brood soms het deksel, met een schroeiplekje tot gevolg.

Dan heb ik ook nog een gietijzeren koekenpan, een skillet, die ik als pizzasteen/broodbaksteen inzet. Bij brood doe ik dan een bakplaat onderin waar ik kokend water in giet als het brood de oven in gaat. Een echte steen staat op de verlanglijst, omdat de skillet net groot genoeg is voor één brood.

Ik realiseer me dat ik no-knead broden altijd in een pan bak (er staat er nu net ook één in de oven) en geknede broden op de skillet. Waarom eigenlijk? Misschien wel een cultuurdingetje vanuit de bronnen waaruit ik put voor recepten en ideeën.

Beide methoden geven een goede korst, maar ik heb het idee toch net iets anders. In de pan worden ze wat dikker en steviger en op de skillet wat dunner en meer crispy. Maar of dat ook zo is als ik de no-kneads op de skillet en de kneed-broden in de pan ga bakken, weet ik niet. Toch eens proberen. :)
Ok, ga ik binnenkort mijn Dutch Oven met pootjes eens in de oven proberen :)

Ben wel benieuwd naar het verschil ten opzichte van het bakken op een steen.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Levinebaktbrood »

hjeverts schreef: vr 05 feb 2021, 09:14 Zet je je Dutch oven met pootjes gewoon op de bodem van de oven?
Ik heb geen pootjes onder mijn pan. Ik heb deze gietijzeren Lodgepan

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Levinebaktbrood »

Mollie schreef: vr 05 feb 2021, 14:20 .. en gebruik je ook bakpapier in de pan?

Meestal niet, maar bij deze broden toevallig wel gedaan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door hjeverts »

Ok,

Zo op kop moet ik kijken of dat lukt met de deksel die er bij zit.
Laatst gewijzigd door Anna op zo 14 feb 2021, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van een voorgaand bericht is overbodig
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Mollie
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 11:22

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Mollie »

Fijn om dit soort dingen uit te kunnen wisselen.
Nog twee vragen, aan Levine:

1. Ik zie op de foto's die je bijleverde dat je het brood op het deksel legt, en de pan er bovenop. Was ik nooit opgekomen... Hoe hoog is die pan? Het rijzende brood moet er natuurlijk niet tegenaan komen. Wil ik even weten ivm het bestellen van een dergelijke pan.
2. Als je geen bakpapier gebruikt, wat doe je dan wel?
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Keizer »

Leuk draadje, ik kijk ook naar een of twee mooie pannen voor broden in de oven (en voor overig gebruik). Benieuwd naar jullie ervaring en welke maat en merk pannen worden gekozen.

Zou deze geschikt zijn qua maat? Lodge Double Dutch Oven L8DD3, 26cm. Zijn 4,8 liter. Ik denk dat ik broden van 600 tot 800 gram wil bakken. Mogelijk met twee tegelijk in de oven.

Als ik het goed begrijp wordt met beide delen van de pan voorverwarmd. Geeft dat gedoe om twee hele hete pannen weg te zetten, brood er in en vervolgens de pan er weer overheen, of is dat een kwestie van handigheid.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Joannes »

Ik heb lang in een Dutch oven gebakken omdat ik nog geen oven had. Gewoon buiten dus op houtskool. Na het voorverwarmen het deeg erin en na 55 minuten, met deksel erop kwam er een prachtig brood van ruim 2,5 kilo uit. Het smaakte even lekker als de busbroden die ik nu in een electrische oven bak. Ik bak, braad en kook graag in Dutch ovens. Aangezien ik nog op kolen stook maak ik er dan ook veelvuldig gebruik van.
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Goku »

Ik wissel af tussen een dutch oven en een pizza steel.
Het bakken met de pizzasteel is iets lastiger, maar ik kan er twee grote broden op kwijt, dat scheelt werk, tijd en energie.

Met de dutch oven heb ik bijna altijd succes, en een goeie ovenrijs. De kwaliteit is constant.
Met de pizza steel bak ik soms betere broden, met een dunnere en knapperige korst, maar dan gebruik ik wel een Dash stoombakje erbij.
Met de pizza steel bak ik op een lagere termperatuur, omdat ik geen deksel heb. De broden bakken dan sneller bruin.

Ik denk dat de dutch oven makkelijker is, en met de pizza steel ik een beter brood kan bakken, maar het is wat lastiger leren er mee om te gaan.
Gebruikersavatar
Jessica3787
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 16:12

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Jessica3787 »

Keizer schreef: za 06 feb 2021, 22:53 Leuk draadje, ik kijk ook naar een of twee mooie pannen voor broden in de oven (en voor overig gebruik). Benieuwd naar jullie ervaring en welke maat en merk pannen worden gekozen.

Zou deze geschikt zijn qua maat? Lodge Double Dutch Oven L8DD3, 26cm. Zijn 4,8 liter. Ik denk dat ik broden van 600 tot 800 gram wil bakken. Mogelijk met twee tegelijk in de oven.

Als ik het goed begrijp wordt met beide delen van de pan voorverwarmd. Geeft dat gedoe om twee hele hete pannen weg te zetten, brood er in en vervolgens de pan er weer overheen, of is dat een kwestie van handigheid.
Ik heb nu die gietijzeren pan die in de aanbieding was bij de AH met de pannenzegels. Vandaag geprobeerd en hij werkt prima. Ik kan me voorstellen dat zo'n pan als Levine heeft makkelijk is. Ik laat het deeg zakken op een stukje bakpapier met twee flappen eraan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Koen »

Ik gebruik de pan met het deksel aan de bovenkant. Onze oven is niet heel hoog. De routine die nu goed werkt bij mij is: handschoenen aan, oven open, pan eruit halen en op een dikke houten snijplank zetten, oven dicht, deksel eraf en op het fornuis leggen, hanschoenen uit, brood oppakken en erin laten zakken (soms met bakpapier en daaraan laten zakken, soms zonder en met een klein plofje erin), handschoenen weer aan, deksel erop, en de pan terug in de oven.

Dit weekend kwam er weer een mooi Jim Lahey broodje uit de kleine pan:

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat er bovenop een klein stukje iets bruiner is. Daar raakte het brood net de deksel toen ik de deksel na 20 minuten bakken verwijderde. Goede timing dit keer. Om een idee te geven: dit is met 470 gram bloem en 355 gram water in een pannetje van 20 cm doorsnee en 8,5 cm tussen bodem en deksel (binnenmaten).

Bakken in de Dutch Oven met kolen doen we ook veel (zelfde pan op de foto):

Afbeelding
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door hjeverts »

De hoeveelheden die je gebruikt in je pan zijn wel handig :)
Heb ik een goed startpunt om mee te experimenteren :D
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door MarcVS »

Levinebaktbrood schreef: do 04 feb 2021, 23:27 In mijn oven thuis bak ik tegenwoordig vaak in een pan ipv op de pizza-/broodbaksteen. Hele goede resultaten. Vandaag ook weer gedaan. Oven met pan op 240 graden voorverwarmd. Deeg erin en 25 minuten gebakken. Daarna deksel eraf en nog 15 minuten op 220 graden gebakken. Heerlijk knapperige korst.

Afbeelding
@Levinebaktbrood

Is er een reden waarom je in de pan bakt ipv op de broodbaksteen. Ik wou net de andere richting uit gaan (pan naar broodbaksteen) maar twijfel nu…
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Levinebaktbrood »

In een pan creëer je de optimale omstandigheden om brood te bakken. In mijn huidige oven thuis krijg ik betere resultaten qua korst en het openspringen van de korst met een pan dan met bakken op een steen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door MarcVS »

Ik heb toch eens op een ovensteen geprobeerd (wel op een pizzasteen). De korst was niet knapperig genoeg, en vrij licht.

Hier is mijn werkwijze:
Ik heb de steen 50 min laten verwarmen, oven op hete lucht, steen op tweede rail, 200°.
5 min. voordat ik het brood op de steen leg giet ik heet water in een ovenschaal (ligt op eerste rail), en zet de oven op onderhitte, 225°
Dan leg ik het brood op de steen en laat 10 min bakken. Daarna zet ik de oven op 190°.
Na 15 min verwijder ik de ovenschaal met water, en laat nog 15 min bakken. Omdat ik de korst te licht van kleur vond heb ik de laatste 10 min de oven terug op 225° gezet.

Het brood was wel vrij mooi gerezen. Kan ik zaken wijzigen om een betere korst te krijgen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch oven of pizzasteen

Bericht door Levinebaktbrood »

Met boven-/onderwarmte bakken ipv op het lucht. Oven hoger voorverwarmen. 230/240 en dan evt na 20 minuten temperatuur iets verlagen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie