Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helga
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 20:43

Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Bericht door Helga »

Goedemorgen,

Ik zag een leuke aanbieding voor pizzaplaten voor in de oven, ijzeren platen met perforatiegaatjes in de bodem. Zo'n setje van drie in een rekje om tegelijkertijd je pizza's krokant te kunnen bakken.

Nu vroeg ik mij af, zijn die platen ook geschikt om brood te bakken? (uiteraard niet drie in een rekje ;) :D )

Ik wil eens proberen brood op een steen of plaat te bakken en ik vroeg mij af of dit beter werkt als direct op een ovenbakplaat.

Ik heb al diverse posts hier gelezen over (pizza)stenen vs platen, maar als ik het goed begrijp zijn dat allemaal pizzaplaten zonder perforaties?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Werkt het of zijn de perforaties juist niet geschikt voor brood? (kan me voorstellen dat het deeg er doorheen zakt bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Bericht door Gebaxke »

Van de Hema heb ik ook platen met gaatjes in de bodem, die werken prima voor brood.
Ja meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen :D
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Bericht door Joannes »

De bodem van mijn oven is van steen. Bij vloerbroden werd de onderkant van het brood te donker. Al zal dat ongetwijfeld veroorzaakt worden door gebrek aan ervaring. Desalniettemin, met een dunne geperforeerde plaat heb ik daar geen last van. Buiten de oven draai ik de rijsmandjes om op de plaat, snijdt het brood in en vervolgens plaats ik het geheel in de oven.
Het deeg zakt niet door de gaatjes en het inschieten van het brood, wat ook wel eens mis kan gaan, komt er niet meer aan te pas.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Bericht door bakplaat »

Deze geperforeerde aluminium plaat is in de meeste bouwmarkten wel te koop en is met een ijzerzaagje, eenvoudig op maat te maken naar de maat van je eigen bakplaat.
Hierop bak ik al mijn vloerbrood/den en krokante broodjes.


Afbeelding

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Helga
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 20:43

Re: Geperforeerde pizzaplaten voor brood?

Bericht door Helga »

Mooi, dank voor jullie ervaringen! Ik ga ze meteen kopen. En ach, drie voor een tientje kan ik altijd nog ze gebruiken als dienblad of zo als het toch niet lukt :D Oh ja, verwarmen jullie de plaat voor of moet dat alleen met een steen?
Plaats reactie