Emile Henry

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chesed
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 13:59

Emile Henry

Bericht door Chesed »

Ik wilde graag een Emile Henry broodvorm kopen. 🍞
En ook de vorm voor cadetjes..
Ik heb zelf de broodbol en dan gaat prima.
Maar nu hoor ik dat het niet geschikt is voor zuurdesemdeeg.
Dat het heel erg vast blijft zitten..
Heeft iemand daar ervaring mee?
MVG
Gebruikersavatar
Johanna17
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 dec 2018, 22:52

Re: Emile Henry

Bericht door Johanna17 »

Ik heb 1 keer een Emile Henry broodvorm gebruikt.
Ik heb er desem brood in gebakken. Van te voren wel de vorm ingevet met spray. Let op: de spray zorgt ervoor dat je broodvorm aan de buitenkant minder mooi wordt als er vet op komt. Want het vet brandt aan de buitenkant in. (Ik had de vorm gekregen en die was al behoorlijk lelijk aan de buitenkant.)
In elk geval er was geen probleem om het brood uit de vorm te krijgen.

Let wel op: de handvatten zijn erg klein bij de broodvorm. En omdat ze er zitten ga je ze ook gebruiken. Zo kan een broodvorm makkelijk vallen. En daar kunnen deze broodvormen niet tegen. En vraag niet hoe ik dat weet.

En nog een ps-je: Een broodbakblik is stukken goedkoper en werk ook prima.
Wil je persé broodbakken met een deksel. Een gietijzeren pan werkt ook prima. Elke gietijzeren pan doet het, een duur merk is niet nodig. Gietijzer is gietijzer.
En een gewone rvs kookpan doet het ook prima. Ik ben begonnen met brood bakken in een gewone pan, omdat ik geen gietijzeren pan pan had. Later wel een gietijzeren pan gekocht en gebruikt voor broodbakken. Ik merk geen verschil tussen brood uit de pan of uit de gietijzeren pan.

Veel plezier met broodbakken!
Plaats reactie