Invloed van een rijskast

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walterdebruijn
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 08:38

Invloed van een rijskast

Bericht door Walterdebruijn »

Recent heb ik een "Brod & Taylor Proofer" gekregen, een handzame rijskast welke je als een kratje weer kan invouwen.
Natuurlijk heb ik dit direct geprobeerd. Ik krijs fluweel zachte deegjes uit de machine.
Ik probeer na het handmatig kneden een deegtemperatuur van 26 a 27 graden te bereiken. Vervolgens leg ik het deeg in een open plastic (ingevette) bek in de rijskast op een temperatuur van 2 graden hoger.

In veel recepten staat 60 minuten rijzen. Is dit dan ook van toepassing in een rijskast ?
De reden waarom ik dit vraag is dat ik het lastig vind om het deeg mooi strak op te bollen na een rijs in de rijskast. Het is me nu al enkele malen overkomen dat het deeg toch wat uitloopt en het een wat platter (breder) brood is geworden (boule vorm).

Heeft iemand hier ervaring /tips wat een rijskast met rijstijden kan doen ?
Uiteraard ken ik ook de regel 'tot het verdubbeld is' maar een beetje richting is toch wel prettig.
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Invloed van een rijskast

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Ik heb zo'n rijskastje al een paar jaar en gebruik hem altijd. Ik doe de 1ste rijs op dezelfde manier als jij, maar denk het deeg wel af met plastic folie. De rijsduur hangt af van het soort brood dat je maakt. Ik laat me altijd leiden door het deeg en nooit door de tijd. Bij de 2de rijs dek ik het deeg nooit af en zet 2 mokken heet water in het kastje. De 2de rijstijd is soms ( ook weer afhankelijk van het soort deeg ) soms korter dan een half uur en soms langer. Ook hier is het deeg weer leidend.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Invloed van een rijskast

Bericht door lekkermelig »

Het deeg is altijd leidend, je kan het checken met de vinger proef. In een rijskast zal het normaal gesproken wat sneller gaan dan daarbuiten omdat het meestal iets warmer is dan zonder rijskast. Als je deeg met rijskast uitloopt en zonder niet, laat je het zeer waarschijnlijk te lang staan.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Invloed van een rijskast

Bericht door Levinebaktbrood »

In een rijskast is de temperatuur hoger dan daar buiten (kamertemperatuur). Het deeg zal dan sneller rijzen.

Rijstijden zijn afhankelijk van gebruikte hoeveelheid gist, deegtemperatuur en omgevingstemperatuur en het deeg is, zoals Wil ook al zegt, altijd leidend.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie